digitális, könyv

Hogyan hivatkozzunk e-könyvekre – második felvonás

Korábban már megírtam a gondolataimat az e-könyvekre történő hivatkozás módozatairól, de azóta van egy kis fejlemény: az Amazon lehetővé tette az oldalszámozást, vagyis látszólag mindenki boldog lehet, mehet a klasszikus hivatkozási formula. Mindez azonban csupán akkor van így, ha az Amazon.com-tól vásárolt, és egyébként is “oldalszámképessé tett” e-könyvvel van dolgunk, máskülönben a helyzet lényegileg nem sokat változott. Azok a könyvek ugyanis, amelyek nem az Amazon értékesítési rendszerén futnak át, vagy nincs nyomtatott verziójuk, továbbra is nélkülözik az oldalszámokat, pontosabban azok az oldalszámok, amelyek megjeleníthetőek, nem “igazi”, vagyis nem kőbe (illetve papírba) vésett referenciaként működnek. Legalábbis semmivel nem jobbak, megbízhatóbbak, használhatóbbak, mint mondjuk a Kindle helyzetjelzője (Location) – valójában éppoly esetleges hozzárendeléssel működik, így sajnos nem lendít túl sokat a jelen helyzeten, bár kétségtelenül hozza a megszokott biztonságérzetet, hogy az újmediális oldal-virtualizáció valamely aspektusában még kötődik a nyomatott oldal tradíciójához.


Több módon is el lehet készíteni egy e-könyv oldalszám-file-ját házilag (az egyik automatikusan generálja az .apnx file-t, a másiknál megadhatjuk, hány oldalasnak szánjuk a könyvet, és így egy egyenlő elosztást generál a szöveg hosszúsága alapján), ám – mint az jól látszik – egyik sem nyújtja azt a stabil hátteret, amit egy nyomtatott verzió megváltoztathatatlansága garantálna, hiszen valójában semmi közük a nyomtatott oldal fogalmához, így én személy szerint a keresés (Ctrl+F) vagy a location alapján történő azonosítást egyenrangú hivatkozási elvnek tartom, ha már mindenképpen valami referencia adat szükséges egy hivatkozás esetén. Máskülönben követhetjük akár az MLA (pl. Stephen, Levitt D. Freakonomics. Rev. and Expanded ed. New York: Harper Collins, 2006. Kindle file.), vagy a Chicago (Thomas H. Davenport and John C. Beck, The Attention Economy: Understanding the New Currency of Business (Harvard Business School Press, 2001), Kindle e-book.) példáit, és hozzászokhatunk ahhoz a hivatkozási rendhez, amit webhelyek, online folyóiratok esetében már bevett szokásként alkalmazunk.

Standard