blog

Western Is Not Dead!

Furcsa dolog a western, főképpen számunkra, akiknek az Ur-Winnetou Gojko Mitic, NDK-ba exportált jugoszláv indián volt, és örök sápadtarcú haverja a kapitalizmus szakadékának széléről visszamászó Lex Barker. (Attól az ideológiai alapú eszmefuttatástól most mindenkit megkímélnék, hogy miért mindig a “vörösök” győzedelmeskedtek…) Néhány feltámasztási kísérlettől eltekintve úgy tűnt, a western mint filmes műfaj már puszta történelem, ám valami nem hagyja nyugodni a filmkészítőket az elsődlegesen amerikai zsánerrel kapcsolatban: és furcsamód pont nem amerikaiak azok, akik még ma is fantáziát látnak a hunyorgó pisztolypárbajok és poros kisvárosok felemlegetésében.

Műfajelméletben a western abszolút sztár: kitűnően elemezhető, mindenféle mélystruktúrákról (már ha strukturálistául beszélünk persze) és ikonográfiákról van szó, a jó és a rossz örök küzdelméről, a frontier problematikájáról (ha amerikanista a beszélő) – témák kimeríthetetlen és jól dokumentált példatára áll mindenki rendelkezésére. Két új western film kapcsán Richard Corliss egy áttekintéssel tisztelgett nem is oly rég a műfaj előtt, és rámutatott néhány érdekes dologra. Például arra, hogy miután Sam Peckinpah és Robert Altman elkészítették anti-westernjeiket, a műfaj tulajdonképpen meg is halt. Egyetlen csapásra, állítja a kritikus.

Innentől kezdve, bármikor ismét felütötte fejét a western-láz, az mindig Amerikán túlról jött – ahogy most is. Ugyanis a 3:10 to Yuma remake-jében például az ausztrál Russel Crowe és a brit Christian Bale játszik amerikait, míg a The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford című eposz író-rendezője Andrew Dominick egyenesen Ášj-Zélandról. Bár ez talán nem is olyan meglepő Corliss szerint, hiszen a western Amerikán kívül mindig is sokkal népszerűbb volt, nagyobb érdeklődésre tartott számot, mint otthon. Mindenesetre íme a két legújabb próbálkozás bemutatója:

3:10 to Yuma

The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford

Standard