digitális, mellesleg, web

Vodafone: túl hosszú a jelszavad!

Kezd az egész úgy tűnni, mintha elégedetlen ügyfélként a szolgáltatóm minden viselt dolgába sorban belekötnék, pedig az igazság az, hogy alapvetően semmi problémám nincs a Vodafone-nal: velem eddig mindig korrektek voltak, az ügyfélszolgálaton is mindig barátságosak, a boltokban is megoldottak eddig minden problémám, nagy bajom sosem volt velük, pedig az indulásuk óta az ügyfelük vagyok, lehetett volna. Most viszont mintha minden egyszerre csapódna le, és naponta futok bele olyasmibe, ami nem vet rájuk jó fényt. Szerintem. Akarta a fene, de ez van. Kezdődött azzal, hogy küldtek egy emailt, amiben felhívják a figyelmemet arra, hogy bizony kedvezőbb tarifával is elboldogulhatnék, nézzem csak meg az új csomagokat. Innentől egy tőről fakadó, jelen pillanatban kétfelé ágazó történet kerekedett az egész kis promó-kalandból.

Első történet: nem tudok belépni!

Nézegettem, kattintottam, de ugye a személyre szabott ajánlatokhoz be kell lépni az oldalon. Fel is ugrik egy kis ablak (rühellem az ilyen megoldást, lelkük rajta, biztos ki van patikamérlegen porciózva, mi a jó a felhasználónak, ezen nem fogunk összeveszni), adjam meg a telefonszámomat, jelszavamat, kattintsak a belépésre, és máris nézhetem az ajánlatokat. Igen ám, de a jelszóval valami nem stimmel – mégpedig az alábbi turpisság miatt:

input type="password" maxlength="8"

Persze nem kezd mindenki forráskódot turkálni, de ebből talán még az is érti, aki soha nem látott ilyesmit, hogy az oldal üzemeltetői úgy gondolták, mindegy, milyen jelszóval bűvészkedik az ember, 8 karakter hosszúság akkor is elég lesz. Apró bibi, hogy ugyanebben a rendszerben másik beléptető formulánál nincs limitálva a jelszó hossza, és mivel az enyém dupla ilyen hosszúsággal bír, így nem tudok belépni, szevasz, ajánlat! Sebaj, belépek fent, a jobb felső sarokba biggyesztett formulán keresztül: itt meg a telefonszám formátuma nem stimmel, ugyanis a formula automatikusan tagolni kezdi, amit ezek szerint nem kellene… Itt már kezd kiakadni a pumpa, mert egy belépést talán nem kellene ennyire cizellálni, de azért ellátogatok a csak belépésre tervezett oldalra, ahol végre sikerül bejutnom, hurrá. Vissza az ajánlati oldalra, ahol nem tűnik el a belépésre felszólító gomb annak ellenére sem, hogy a fenti sarokban már ott virít az avatárom, tehát bent vagyok: az oldal azt látja, hogy nem vagyok, lépjek be – innentől ördögi kör az egész.

A legmegdöbbentőbb azonban a Vodafone reakciója. Mivel csak ennél az egy beléptető pontnál fordult elő a limitált karakteres probléma, számomra evidens lenne, ha nemes egyszerűséggel kivenné a webmester a korlátot, és máris menne minden szépen, rendben (kivéve persze azt az anomáliát, hogy a kérdéses oldal nem érzékeli, amit a fejléc mutat, ti. hogy be vagyok jelentkezve…), ehelyett azonban ezt a választ kaptam a probléma jelentésére:

Lefordítom: kedves ügyfelünk, ne pattogj, te vagy a hülye. Oké, de annyira mégsem, hogy úgy variáljam a jelszavam, ahogy a szolgáltató (akinek a felületén ugye számlát fizetünk be, személyes adatokat, tranzakciókat kezel stb.) egy tweetben írja, már elnézést. Egyelőre csak ennyit írtam válasz gyanánt:

Nyilván nem várok rá választ, de ezzel a cég el is bukta, hogy egyáltalán gondolkodjak hűségszerződésben, mert nem gondolom, hogy ha valaki egy kicsit is komolyan veszi magát, akkor egy webes formula nyilvánvalóan hibás részét nem javítaná ki, vagy legalább ne tenne rá ígéretet. Mindegy, maradok a hülye ügyfél.

Második történet: az a sok apró betű

Okostelefonra tervezett tarifáról lévén szó, alapvetően fontos, hogy az előfizetésben foglalt – egyébként nevetségesen minimális – adatforgalom mégis mire használható fel. Igen, értem én, hogy már maga a kérdés felvetése is fura, hiszen ha már előfizet az ember, ne a szolgáltató mondja már meg, mire használhatom fel a rendelkezésemre álló adatmennyiséget, de ezt most nagyvonalúan ugorjuk át. Mivel szokás szerint minden lényegi adat az Általános Szerződési Feltételek valamelyik mellékletében található, vettem a fáradságot, és kikerestem a vonatkozó részeket. Hirtelen felindulásból a Gyorsközlönyre dobtam a felháborító részt, amit aztán a HVG.hu megfejelt további, alaposabb részletezéssel (amit ezúton is köszönök nekik), de lényeg az maradt, hogy vegyél adatforgalommal bíró tarifát, amit viszont nehogy adatforgalom felhasználásával terhelj, azaz van is, meg nincs is, oszd be! Értem én (egyébként nem, de ez egy újabb történet lenne…), hogy a VOIP alapú kommunikáció nagy forgalmat generál és ezért itthon inkább ne csináljunk ilyesmit, de az már nevetséges, hogy akkor innentől kezdve a szövegalapú formát is tiltsák! Az ÁSZF vonatkozó kitétele egyébként így szól:

A mobil eszközökre letölthető alkalmazásokon (Skype, MSN, Viber, WhatsApp, stb.) keresztül használt, internet alapú hang/video-hívások indítása – és kliens szoftver függvényében a szöveges chat üzenetek küldése – Vodafone Go és Go+ tarifacsomagokkal nem engedélyezett.

Lefordítva: kedves ügyfelünk, igaz, hogy előfizettél internetes adatforgalomra, de nem használhatod még szöveges üzenetek küldésére sem. Értelmezés: fizess, légy szíves, az SMS-ért, úgy mi jobban járunk. Más értelmezést most hirtelen nem sikerül kicsikarnom magamból, mert nehéz elvonatkoztatni a megszorítás által szűkülő értelmezési tartománytól.

Azzal kezdtem a mondókámat, hogy eddig kifejezetten jó kapcsolatban voltam ügyfélként a Vodafone-nal, azonban engedtessék meg, hogy azt mondjam, borzasztóan idegesít és felbosszant a fentebb leírt probléma tandem. Elfogadom, ha egyedi esetről van szó, és soha, senki nem járt így, és azt is, hogy végül is semmi bajom nem származott az egészből, de talán világos, hogy nem is erről van itt szó. Sőt, egyáltalán nem erről. Kíváncsi vagyok, hogy ebben a piszlicsáré ügyben történik-e valami (mondjuk, gondolom, a HVG.hu-nak csak illene már valamit válaszolni), de marad a keserű szájíz: nem jó tendencia, nem jó hozzáállás ez. Szerintem.

Standard

One thought on “Vodafone: túl hosszú a jelszavad!

  1. Tóth Zoltán says:

    Az elmúlt 2 nap cikkeire reagálnék,mint Vodafone felhasználó,
    mint átlag ember, mint tudatos vásárló.
    Nem fedi a valóságot az a hír,hogy a szolgáltató büntethet is voip hívások esetén.
    Ugyanis alapból nem engedi át a szerverén ezeket az applikációkat,tehát nincs miért büntetni.
    Hamis az az állítás,miszerint létezik olyan csomag,ami nincs korlátozva,
    mert itt külön kellene nézni a pre paid valamint az előfizetéses csomagokat.
    Pre paid csomagban nem létezik olyan internet a Vodafone .nál,ami garantálná a voip használatát,ezzel pedig a cég súlyosan sérti a netsemlegesség alapelvét.
    Valóban több országban bevett szokás a korlátozás,főleg a Vodafone-nál,
    de a legtöbb helyen vásárolható kiegészítő csomag,a már említett netsemlegesség betartása okán.
    Érdemes volna ezt a kérdést tovább boncolgatni,esetleg fogyasztóvédelmi oldalról is.
    Hátha végre kicsit Magyarország is közelítene Európához,vagy legalább pld. Romániához! (Romániai Vodafone vagy Orange pre paid csomag 5 eurós feltöltésnél szinte veri az olcsóbb előfizetéses Red csomagot)

Comments are closed.