blog

Utazási utalvány

Ma kézhez kaptam a 85/2007 (IV.25.) Kormány rendelet 7. §-a alapján engem megillető utazási utalványt vagy igazolványt (a terminológia a mellékelt leírásban sem egyértelmű). Tudvalévő, hogy a támogatási rendszert egy ideje át akarták alakítani, a reformokra és az államháztartási hiány foltozgatására hivatkozva – ám legyen, utazzon mindenki egyenlően, egy az ország, stb., de ha már csinálunk valamit, akkor azt tessék tisztességesen, szépen, ahogy a csillag is ugyebár. Ha nem alulról pislognék a varangy alsófelére financiálisan, akkor most családi körben rituálisan elégetném azt a “dokumentumot”, amit fent nevezett iratként magamhoz vettem. Évi 12 alkalommal jogosít fel 50%-os menettérti útra, ami még hagyján, örüljünk, hogy ez is van, mondhatnánk, na de egy fénymásolt/kinyomtatott A/4-es lapra (a sokszorosítás során elmosódott bötűkről most ne is szóljak, mert akkor soha nem lesz vége) absztrakt jeleket varázsolni táblázatilag?! Merthogy egy rendes táblázatkezelőt megcsúfoló rácsozatba kell majd a kalauznak pecsétet biggyesztenie, jelezvén, hogy igénybe vettem már az egyik kedvezményes utat, elfogyasztottam, leutaztam, aviszontlátásra!

De biztos ezt is lehet a szakmaisággal magyarázni, csak én nem értem már megint: még önmagukat sem képesek komolyan venni az igen tisztelt hölgyek-urak? Mert a kivitelezés nyilvánvalóvá teszi, hogy magas ívből pottyantanak az emberre, na de azért talán valami stílust magukra erőltethetnének, hogy ne legyen már annyira megalázó (lásd még az alamizsna címszó alatt) az egész. De nem.

Egyébként is érthetetlen, hogy ezt az átmeneti megoldásokra alkalmazott papírozgatást választották teszem azt egy tüchtig kis kártya ellenében, ami mondjuk a 21. században még el is menne valahogy. Mindenre kártyát kapunk ugyanis: eddig is egy kártyaszerű igazolvány volt – ja, persze, arra nem lehetne pecsételni! Mi is lenne az országgal kalauzpecsét nélkül…

Már látom is, ahogy az ország közalkalmazottai utazási igényüket kielégítendő összekuporgatják forintjaikat az új magyar szuperautóra, és sci-fi karakterjelöltek módjára félig pedállal, félig napelemmel (viva la ungarische hibrid!) száguldoznak az autópályákon (már persze ahol egyáltalán van autópálya) vagy kerülgetik a kátyúkat a körúton, vagy ahol éppen: takarosan és takarékosan, ahogy azt kell. Sportolnak, fittek maradnak, spórolnak, és még oktatnak is, amennyiben oktatók – kell ennél több? Hát… nem ártana… mondjuk egyszer valamit végiggondolni, vagy valamibe illetve valaki más helyzetébe belegondolni… és kétszer is meggondolni…?

Standard

Utazási utalvány” bejegyzéshez ozzászólás

  1. mrmouse szerint:

    A legfőbb baj az, hogy a támogatások átalakításakor sem veszik figyelembe, hogy a vasutat csak akkor lehetne kisebb pénznyelővé tenni (hogy nyereséget már ne is említsek), ha végre eleve nem ilyen alanyi jogú, felülről jövő, állambácsis kedvezményrendszer lenne.

    Azok a kedvezmények, amik még a változtatás előtt voltak, éppen úgy, minta azok, amik most vannak egyszerűen nem alkalmazhatók piaci szemléletben. Már csak azért sem, mert semmi nem köti a kedves utast a vasúthoz így. Ha csak felmutatom, hogy hé, nekem jár az x%, és ez bármikor jár, akkor semmi nem köt a vasúthoz. Ez a fénymásolt lap, amit említesz, talán egy kicsit jobban, de azért még mindig nem egy acélsodrony. Az meg, hogy a teljes hálózatra járó 67,5%-ot elvették, azzal még jobban elidegenítik a diákokat, akik pedig feltehetőleg a MÁV hűséges utazóközönségének legnagyobb százalékát adják. (Pusztán rászorultsági okokból.)

    Hogyan is nézne ki egy kapitalista kedvezmény, ami mondjuk nem elvinné a pénzt a vasútnak, hanem hozná? Meg még az embereket is ösztönözné az utazásra? Ilyen pl. a Csehországban működő Kilometrická banka. 2000 km-t tartalmazó gyűjtőfüzetről van szó, amit az ember 1400 korona befizetése után kap kézhez. Szemmel láthatóan 0,7 Kč jut egy kilométerre, az alapból fizetett 1 Kč helyett.

    Mitől jó ez a cseh vasútnak? Ha az ember befizetett 1400 Kč-t, akkor egyrészt ezt hitelbe adta, amíg le nem utazza azt, azaz jó kis bankba rakható, befektethető, kamatoztatható forgótőkét kap a vasút az utazóktól. Plusz, az az utas, aki 13-14.000 forintnak megfelelő összeget befizetett kétszer is meggondolja, hogy ne a vasúttal menjen, még ha azon a vonalon esetleg olcsóbb/gyorsabb lenne is valamelyik konkurens busztársaság.

    Mitől jó ez az egyszeri utasnak? Először is, ehhez nem kell semmit igazolni, csak leperkálni azt a bizonyos összeget, azaz mindenki (akinek van rá pénze) igénybe veheti. Másodszor, soha többet nem kell jegyért sorbanállni. (Illetve akkor, amikor a következő füzetet veszi az ember.) Harmadszor, nem névre szóló, tehát egy kispénzű család vehet akár egyet is közösen. Továbbá akár három személy vagy 1 felnőtt + 2 gyerek/kutya is utazhat vele egyszerre. És végül, ha ilyened van az IC-ékre és EC-ékre nem kell pótjegy!

    Most komolyan: arra sincs agyuk, hogy legalább leplagizáljanak egy jól működő rendszert? Vagy valakik éppen hogy ellenérdekeltek és szándékosan akarják lezülleszteni a vasutat, hogy aztán majd fillérekért lehessen eladni?

  2. Ez nagyon jól hangzik! Tényleg előrébb lennénk, ha úgy, ahogy van, átemelnék például ezt a rendszert (nekem nagyon tetszik!). A probléma ott kezdődne, hogy nem egy az egyben valósítanák meg itt, hanem beleokoskodnának, amitől borulna az egész… ebben nagy a tapastalat errefelé…

  3. mrmouse szerint:

    Na igen, mondasz valamit. Kár, pedig lenne mit átvenni. A csoportos kedvezményt is, például. (Ha egynél több utas utazik együtt, akkor kapnak kedvezményt. Ami megint csak vonatos utazásra ösztönzi az embereket.)

  4. Ody szerint:

    Megfeledkeztél arról, hogy a Szigorúan ellenőrzött vonatok óta a stempli, az stempli. Újrapapírt használnak, amit Te végezetül újrahasznosíthatsz (nem olyan kemény, mint a diploma)…
    Ha körbejárod az országot, akkor tapasztalhatod, hogy bűzlik minden a repcétől: biodiesel…
    Tehát javallanám a hozzád hasonló utazó kartársaknak, hogy pattanjanak nyeregbe, karikázzanak le lóhalálában az autópálya mellett frissen kialakított, direkt erre a célra rendszeresített úton Szögedébe – ezt Kóka fogja felavatni laza futással ismét, ha lerendezte végleg a számlaügyét-, vagy költözz a munkahelyed közelébe, hiszen úgyis az a célja Szélvész Hiller Istvánnak, hogy minden utazó tanárember szűnjön meg, a szilárdabb tanár-diák kapcsolat kialakítása érdekében. Ez ugyanis a jövő a felsőoktatásban – többek között. Ha nem hiszed, járj utána az OM honlapon, remek prezit gyártottak róla.:-9

  5. És épp most kerül az nagy és tekintélyes országgyűlés elé az a javaslat illetve módosítás, ami mégis engedné az IC-professzorok mobilitását… Egyébként az OM perspektívájára jellemző, hogy miközben a világon mindenütt az online megoldások kerülnek előtérbe, addig nálunk ismét a röghözkötés a divat…

  6. Ody szerint:

    “Kííralyfi, és Té még híszél a mesékben?!Hahaha”
    Na, ez a kabaréban jobban hangzott.
    Az egyetem nem attól lesz jó vagy rosszabb, nem attól lesz egy diáknak jó mentora a tanára, hogy helyben lakik vagy sem. (Tulajdonképpen nagyrabecsült Fried tanár úr szintén az Ady téren lakozott/lakozik, gyakran hittük a hely szellemének, amikor a vizsgák reggelén fehér alsóruházatban jelent meg az állatok mögött, a folyosón…)
    Az OM-nek meg nem hiszek, még akkor sem, ha írásban látom az ígéreteit. Még van pár dolog, amit nem vertek szét teljesen, csak figyelem, hogy 2008-ra mi marad éppen épen. De annak már nem lesz köze a vonathoz.

Hozzászólások lezárva.