digitális

Újdonságok Amazon-fronton

Bár a szaksajtó és az érdeklődők leginkább azzal vannak elfoglalva, hogy igyekezzenek minél visszafogottabban hangot adni abbéli csalódottságuknak, hogy az Amazon várhatóan októberben megjelenő új táblagépe mégsem tapossa szilánkokra az iPad-et tulajdonképpen semmilyen technikai specifikációban, számomra úgy tűnik, egyelőre kizárólag Bezos-ék ismerték fel igazán, hogy nem a hardver fogja megnyerni a táblagép szektor versenyét, hanem a szoftver és ami mögötte van, vagyis a szolgáltatás. Az Amazon régóta építi a szolgáltatásfelhőt, olyan fejlesztésekkel és fogalmakkal dolgoznak, amiről egyszeri halandó soha nem hallott még, és kiválóan értik a dolgukat, amikor oda kell fordulni a vásárlóhoz, le kell neki fordítani, az adott termék miért is jó, miért kell, és hogyan fogja megváltoztatni – minőségileg pozitív irányban – az életét. Ezzel nyert (eddig is) az online bolttal (illetve már boltokkal, mert megszámlálhatatlan kisebb-nagyobb online áruház van már a tulajdonában – talán észre sem vesszük, és az amazonos belépőnkkel lassan minden szektorban tudunk vásárolni), ezzel tarolt a Kindle generációival, és hihetetlen jó érzékkel nyitottak a felhősödő-szinkronizálódó új olvasási kultúrához, ahol hamar bebizonyították, tényleg nem a hardver számít.

Az előzetesek szerint Amazon Kindle néven futó új, kisebb méretű táblagép mindennek kiterjesztése, illetve logikus folytatása. Közepes képességű gépet kap a kifejezetten baráti árért a vásárló, azonban csak annak éri meg az üzlet, aki ki tudja használni majd az Amazon szolgáltatásait – vagyis egyelőre szinte csakis az Egyesült Államok polgárai járnak jól. A táblagép médiafogyasztásra termett, tudta ezt az Apple, és talán még náluk is komolyabban átgondolva tudja ezt az Amazon is: a kütyü tulajdonképpen nem igazán lesz használható az Amazon online szolgáltatásai nélkül (itt most nem arra gondolok, hogy ne lehetne felmásolni rá egy filmet, vagy zenét, vagy dokumentumokat stb. – a funkciókra, az adott lehetőségek kihasználásra célzok csupán): tőlük lehet a tartalmat beszerezni. Nem értek viszont egyet azokkal a hangokkal, akik úgy vélik, megérkezett a Kindle olvasók “high-end” verziója – sok mindenre alkalmas egy ilyen táblagép, maradjunk annyiban, nem véletlen, hogy az Amazon már most kijelentette, ez a gép nem konkurenciája a Kindle olvasóeszközöknek.

A táblagép mellett azért mindig történik valami az olvasóeszközök frontján is. Szinte észrevétlenül indította útjára az Amazon a .kpr kiterjesztésű köteteket (eddig kizárólag a mobiból fabrikált azw-t használták Kindle-re), ami nem takar mást, mint a “Kindle Print Replica” elnevezést, és technikailag egy újracsomagolt .pdf-nek felel meg. A tankönyveket, jegyzeteket kezdték el ezzel az oldalhoz kötött verzióval terjeszteni, nyilván ezzel szeretnének kedveskedni azok számára, akik még mindig az oldalszám bűvöletében élnek (lásd: tudományos világ), és nem követték a rég lezajlott paradigmaváltást – nem csodálkoznék azonban, ha a két formátum (az azw és a kpr) szép lassan összeérne: valamiért csalinak, beetetésnek látom az újítást, amit ráadásul egyelőre csak a Kindle olvasószoftvereken lehet használni, a dedikált olvasón azonban nem. El tudom képzelni a szituációt, amikor a kpr-rel odacsábított olvasó egyszer csak nem figyeli már, hogy print replikát vagy felxibilis szöveget olvas, egyszerűen a tartalommal foglalkozik.

Számomra az Amazon higgadt, folyamatos fejlesztései, nagyon átgondolt, sokáig érlelt, előrelátó újításai arra utalnak, mintha más ligában versenyeznének: a legkevésbé sem kívánnak egy iPad-del technikai téren versenyre kelni, viszont vélhetően nagyobb üzletet bonyolítanak majd le a szolgáltatásfelhővel – AppStore ide vagy oda. Eleve nem óhajtanak az alkalmazásboltos modellben gondolkodni – bár van és lesz is ilyen jellegű felületük, jól látható, hogy ez csupán kellék egy egészen más fogyasztási kultúrához. Pontosan ebben fog újat hozni az Amazon Kindle nevű táblagép, és látni kell, hogy az apró, szinte észrevétlenül belopott fejlesztések, lépések is ebbe az irányba mutatnak. Kíváncsian várom, merre tartanak – merre tartunk.

Standard

One thought on “Újdonságok Amazon-fronton

  1. Így van. Ezért bukott el sok más gyártó “ipadkillerje”. Specifikációháborút indítottak egy erős tablet ellen, ami mögött komplett felépített szolgáltatásháló áll. A kindle hardvert veszteséggel adja az amazon, de duplán visszanyeri a köré épített dolgokból. Gondolom ezt próbálják most majd tabletfronton is. Ráadásul egy hardverileg közepes tablet, ha véletlen bukás, nem dönti romba a céget, míg egy hihg-tech kütyü irgalmatlan fejlesztési-gyártási-support költségekkel járna.

Comments are closed.