blog

Szuperszerda, szupersztrájk, szupervasút

Bevallom, nem igazán látom át, hogy van-e jogalapja a jelenleg is tartó, határozatlan idejűnek prognosztizált vasutas sztrájknak, mégis, néhány körülmény, részinformáció arra enged következtetni, hogy valami nem stimmel a munkabeszüntetés körül. Nem arra gondolok, hogy a MÁV vezetősége törvénysértőnek minősítette mind a követeléseket, mind magát a sztrájkot – naná, hogy rögtön ezzel indít… Csak szordínóval jegyezném meg, hogy egy céget az is jellemez és minősít, ahogyan a szakszervezetei és munkavállalói megnyilvánulnak – itt azt hiszem, mindkét félnek lenne miért pironkodnia (nem teszik – ez is őket minősíti). A Gaskó István vezette Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) sztrájk lebonyolítása és követelései zavarosak, számomra teljességgel érthetetlenek is bizonyos pontokon, az pedig, ahogyan csaponganak, hogy megpróbáljanak szimpátiát kicsikarni innen-onnan, ahogyan ujjal mutogatnak folyamatosan, dacos ovisként – nos, vasúti dolgozóként is elgondolkodtatna…

Nem is oly rég egy slendriánul megfogalmazott pamflett-szerűséggel szólították meg az utazóközönséget, és mint minden magyar állampolgár jogaiért küzdő szuper-szakszervezet sztrájkoltak, most meg abban sem képesek megállapodni, mit jelent az “ekégséges szolgáltatás”, és szerintük ennek a fogalomkörébe nagyon nem tartozik bele az, hogy minimálisan biztosítsák például a munkába-, iskolába-, óvodábajárás lehetőségét. Magyarul: magas ívből tesznek polgártársaikra.

Most olvasom, hogy az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) keretében megszült, elfogadott irányelveket is sikerült felrúgniuk, plusz a MÁV-val 2010-ig kötött szerződést is – amiért egyébként a többi vasutas szakszervezet is elhatárolódott már a VDSZSZ-től, talán érdemes lenne erre is szánni pár szót. Azt sem veszik észre Gaskóék – vagy csak nem akarják? -, hogy akciójukkal a közlekedési kormányzat malmára hajtják a virtuális vizet: a mostani sztrájk és a volán társaságokkal látványos gyorsasággal megkötött megegyezések azt bizonyítják, hogy a mellékvonalak vasúti szolgáltatásai igenis kiválthatóak a buszjáratokkal. Vagyis éppen az előző sztrájk értelmét nyomták mínuszba… Gratula!

Bosszantó az is, hogy jó magyar szokás szerint saját munkatársaikat, de persze a közvéleményt sem képesek hitelt érdemlően tájékoztatni – csak a követeléseiket szajkózzák, ami viszont, valljuk meg őszintén, nem fog tömegeket maguk mellé állítani, pedig támogatottság nélkül nehéz lesz érdekérvényesítést foganatosítani. Félreértés ne essék: a sztrájkhoz való jog jár, és tessék is élni vele, ha csorbulni látszik a munkavállalói érdek. De élni vele és visszaélni vele nagy különbség. Uff!

Standard