mellesleg, web

Szolgáltatások és böngészők

Sorozatot is lehetne indítani abból, amit a különböző online szolgáltatások böngésző kompatibilitási anomáliái jelentenek. Nap mint nap találkozunk olyan felületekkel, ahol mondjuk egy egyszerű űrlapon megadunk néhány paramétert, és máris elintézettnek vehetjük a dolgokat. Ilyen például az ELMŰ online ügyfélszolgálata, ahol többek között a mérőóra állását lehet megadni, ami jóval kényelmesebb, mint telefonálgatni, vagy személyesen bemenni az ügyfélszolgálatra. 2013-at írunk, már-már elvárás, hogy ilyen szolgáltatással rendelkezzen egy ilyen fontos közműszolgáltató. Igen ám, de amióta csak létezik ez a lehetőség, nagyjából semmit nem sikerült fejlődniük böngészők támogatása terén: míg egy-egy böngészőnek a verziószáma jócskán megugrott, addig az ELMŰ rendszergazdái még mindig leragadtak korábbi Firefox és persze az obligát Internet Explorer támogatása környékén. Rendes ügyfél ilyenkor duzzog-puffog egy kicsit, aztán beadja a derekát, és kénytelen-kelletlen elindítja valamelyik preferált szoftvert (már ha nem eleve valamelyiküket használja persze – de, mint tudjuk, így sem fenékig tejföl az eljárás). Ha tűzrókával próbálkozik az ember (ha már a kettő közül választani kell ugyebár…), akkor abban a kellemetlen élményben lesz része, hogy a rendszeresen frissített böngészője egyszerűen nem hajlandó együttműködni az ELMŰ rendszerével – bizony, még akkor sem, ha speciel deklaráltan Firefoxot is ajánlanak!

Ez a jutalom azért, hogy az ELMŰ által kért böngészőt használja az ember…

A megoldást egy pdf-ben közlik: ugyebár a Firefox 4.0-nál magasabb verziójú installációt kérnek, azonban pl. a jelenlegi friss verziót nem támogatja – a dokumentum szerint a 10-es verziószámtól kezdődően problémás a dolog (NB: jelen pillanatban a 23-asnál tart a Mozilla!).

Az sem jár jobban azonban, aki becsületesen frissíti szeretett Explorerét a 10-es verzióra: bár ugye az ELMŰ a 7-esnél nagyobb verziószámút kér, a 10-est már pont nem támogatja. Vagy van 9-ese az embernek, vagy mehet kompatibilitás módba (ennyi előnye van az Explorernek egyébként ebben a helyzetben). Minden más böngészőre persze ott az IE Tab valamelyik változata, ami gyakorlatilag egy kis Explorert varázsol hőn szeretett nem-Exploreres böngészőnkbe, és máris mehet az ügyintézés (már persze ha ezeket a modulokat nem frissítik a legújabb renderelésre a fejlesztők, mert akkor…).

Na, majd a mobil, gondolhatnánk, hiszen az ELMŰ azt mondja:

Az ELMŰ-ÉMÁSZ Társaságcsoport számára kiemelten fontos, hogy könnyen elérhető és folyamatosan naprakész információt biztosítson ügyfelei számára mind az energiaszolgáltatással, mind a mindennapi energiafelhasználással kapcsolatos kérdésekben.

Ezt a célkitűzését szem előtt tartva – a magyarországi energiaszolgáltatók sorában elsők között – az Android készülékeket kedvelők számára is lehetővé tesszük a gyors és pontos informálódást.

Ingyenesen letölthető alkalmazásunk minden felhasználó számára garantálja az aktuális áramügyek intézéséhez szükséges alapvető információk azonnali elérését, egyben lehetőséget nyújt arra, hogy a tesztek és kalkulátorok segítségével többet tudjon meg az energia megfelelő felhasználásáról.

Próbálgatja is az ember, de már az elején nehézségekbe ütközik, ugyanis az applikáció (ami ugye egy saját alkalmazásfelülettel kellene, hogy rendelkezzen, mobilra optimalizáltan, stb.), ha éppen sikerül is belépni (ez már Jedi-szint egyébként sok esetben), az online ügyintéző felületet hozza be, vagyis szenvedhet az ember azzal a kialakítással, amit monitorra találtak ki…

Mindezt úgy írom le, hogy azt mondhatom magamról, követem a webes és mobilos trendeket, ismerem a modern böngészőket, frissítem a szoftvereimet a legújabb verziókra, tisztában vagyok a különböző beállításokkal, stb., vagyis nem feltétlenül “ecceri júzerként” kacérkodom a gondolattal, hogy online intézzem például a mérőóra állásának bejelentését. Tessék azonban elképzelni azt a felhasználót, aki mondjuk azt sem feltétlenül tudja, hogy mi az a “browser” – ugyanis az ELMŰ munkatársai még magyarul sem hajlandóak magyarázni rendesen. De ha még mondjuk tudja is, hogy Firefox vagy Explorer van a gépén – vajon hányan tudják, milyen verziót futtatnak? És ha még tudják is esetleg – vajon hányan fognak kiegészítőket telepítgetni csak azért, hogy azt a rühes óraállást bepötyögjék havonta egyszer?

Nem egyedülálló az ELMŰ rossz példája: számtalan (bár kétség kívül egyre kevesebb) olyan szolgáltatás található a weben, ahol már a belépésnél figyelmeztetnek, hogy ezt vagy azt a böngészőt támogatják. Ott van mindjárt a hallgatók által rendszeresen használt ETR vagy a CooSpace (ahová a minap egy egyszerű dokumentumot sem tudtam feltölteni, mert Chrome alól nem engedi… a help desk persze azóta is fogalmazza a választ, amiben a bug nyilván feature-ré avanzsál majd), amelyeknek még mindig nincs mobil verziója sem. 2013-at írunk, amikor a böngészők rohamosan fejlődnek, változnak. Ha egy szolgáltató nem képes a tényleg modern böngészőkre fejleszteni, akkor ne tegye. De a mellékutas megoldások, amelyek a felhasználói beavatkozásra hárítják a technikai problémák felszámolását nem nyerőek.

Standard