blog

Recesszió kontra Hollywood

A Film Theories előadáson éppen a pszichoanalitikus résznél tartunk, és éppen most olvasok egy cikket a Time magazinban arról, hogy minden egyes gazdasági megállj vagy visszaesés idején a mozi valahogy éppen csúcsrajáratódott. A Motion Picture Association of America (MPAA) elnöke szerint ennek egyszerű magyarázata van: ilyenkor a hétköznapi problémák elől való menekülés, a vágyteljesítés mozgósítja az embereket, hogy utolsó fillérjeiket is a mozira költsék, hiszen még mindig olcsóbb, mint pszichiáterhez szaladgálni… Na, ennyit az álomgyár funkciójáról. Most azért (még) nincs akkora baj, mint mondjuk a nagy gazdasági világválság idején, de a 2008-as hollywoodi bemutatóknak jó évet jósolnak már most.

Amiben most azonban egy kicsit más lesz a helyzet az az, hogy a mindenféle technikai kütyük, no és persze az internet jelenlétével kell megküzdenie a jó amerikai filmgyártóknak, hiszen ilyen mértékű technikai jellegű konkurenciájuk talán utoljára a televízió idején volt – bár lehet, hogy az smafu ehhez képest. Az idei év talán érdekes lehet ebből a szempontból is: a hagyományosnak mondható (bár fogalmam sincs hirtelen, mi is a “hagyományos” ebben az esetben) szórakoztatási forma a nagyon új médiaformátumokkal fog csatázni, talán látványosabban, mint valaha. A kiszélesedő szórakoztatóipari piac, az újabb és újabb médiaformátumok szerintem kicsit átrajzolják a helyzetet, és nem hagyják, hogy olyan tisztán lehessen a klasszikus gazdasági tételt igazolni (vagy éppen elvetni), miszerint a gazdasági nehézségek sújtotta időszakok kedveznek a mozinak. Majd meglátjuk – kíváncsian várom.

Standard