blog

Online marketing

online-marketing.jpgValahogy egy olyan honlapra tévedtem, ahol arra serkentik a mit sem sejtő barangolót, hogy most rögtön üljön neki és csapjon fel internetes kereskedőnek, amihez az illető/k minden létező lehetőséget mindjárt meg is teremt – kezdve attól, hogy hogyan is épüljön fel a honlap, mit és hogyan áruljunk, vagy hogy érjük el, hogy anélkül, hogy a hátsónkat felemelnénk a székről, azonnal beinduljon a pénzáradat elektronikus számlánkra… Csábítóan hangzik. Naná, hogy a honlap alján már az is kiderül, mennyibe is kerül ez a sok hasznos jó tanács – amiről igazából azt sem tudjuk, mi, hiszen meg kellene rendelni hozzá valamilyen könyvet, amihez természetesen ajándékokat is kapunk (amelyek összege meghaladja a könyv árát… jajjj…) – és ha “jó-tanuló-rendes-magaviseletű” emberkék volnánk, már akár ma az online marketing császárai lehetünk! Bár ha valaki ért angolul, akkor inkább gyorsan klikkeljen a teljesen ingyenes Tubetorial sorozatra, ami érthetően magyaráz, követhető és végrehajtható segítséget ad, és mondjuk kinézetre sem a gagyi kategória (hamár online marketing: talán a “csomagolásra” is ügyeljünk).

Hasonlóan “szórakoztató” oldalakat találni keresőoptimalizálás témakörében is, ami némileg rokon terület, hiszen a lényeg az eladás (legyen az intellektuális portéka, szolgáltatás, vagy bármi) felfuttatása a profit maximalizálása érdekében. Nemrég egy potenciális megrendelő azzal kezdte, hogy el tudom-e intézni, hogy a keresők első helyen adják ki a honlapját? Állítólag egy “profi” internetes cég azt ajánlotta fel neki, hogy keresőszavak beiktatásával el fogja érni ezt a csodás eredményt, de persze előtte szavankénti 1000 forintot tessék fizetni… És valóban: kész iparág kezd felépülni e két területen, rengeteg sarlatánnal és kevés profival, utóbbiak pedig meg fogják szenvedni előbbiek tevékenységét. Mint mindig. A sikeres keresőoprimalizálásnak elég sok feltétele és területe van, amelyek nagy része egészen logikus, érthető és belátható, mások viszont meglehetősen ezoterikusan hatnak.

Először is, senki nem vitatja, hogy az egyszerű de sajátságos website elnevezés, valamint a website oldalainak rövid, ámde velős és egységes kiterjesztésű jelölése alap lépés. Ez ugyanis az első, amit a keresőprogramok “crawlerei” megmustrálnak. Ha tehát valaki a http://www.ezalegjobbweblap.com/?xkliknsk@&Ä‘dkolse276/5%9,k.htm címmel büszkélkedhet, talán érdemes lenne elgondolkodnia azon, hogy miért nem kap megfelelő találatot a keresések alkalmával. Ha azonban a lapstruktúrája megengedi, hogy mondjuk http://www.ezalegjobbweblap.com/keress.html című oldalt tudjonmagáénak, akkor mindjárt jobb helyzetben lesz. Ha valaki netán tartalomkezelő rendszereket használ, annak igen könnyű dolga van – ugyanis ezek többsége támogatja a dinamikusan generált keresőbarát permalinkeket. Ilyen például az általam is preferált WordPress is, ahol alap funkció, hogy kiválaszthatom, milyen permalink struktúrát szeretnék látni.

Még ide tartozik az is, hogy a honlap elnevezése jobb, ha a különböző – blogok esetén – bejegyzéseknél vagy oldalaknál nem elöl található a lap címében (itt a <title></title> tagekre gondolok), hanem az aktuális oldal mögött: ugyanis nem az “ezalegjobbweblap” a mérvadó információ a keresők számára (bár ez sem baj, ha ott van), sokkal inkább az adott oldalra vonatkozó elsődleges információ. Ezt statikus lapoknál oldalanként kell beállítani, dinamikus rendszerben pedig egy stabil és megbízható kódolással lehet megoldani.

Másik fontos tényező a tartalom: ha rendszeresen frissített, egységes tematikájú, releváns linkekkel (minél többel!) megtűzdelt oldalakkal rendelkezik honlapunk, akkor elég nagy a valószínűsége, hogy a keresőkoptimálisabb helyre teszik a website-ot, hiszen az adott témakörben egyre nagyobb mennyiségű információ, egyre terebélyesedő linklistával jelenik meg, következésképpen forgalmat generál. Ha arra is odafigyelünk, hogy a mondatok célzottak legyenek, vagyis egyértelműen arról szóljanak, amire a cím és a website tematikája utal, akkor a legjobb úton vagyunk a raglista első 10 helye felé.

Harmadik fontos tényező a kulcsszavak és leírások optimalizálása: ezek nem látszanak a honlapon, viszont a forráskód első szekciójában, a fejrészben foglalnak helyet, és egyértelműen a keresők számára készült. A leírást érdemes minél egyszerűbben és lényegretörőbben megfogalmazni, mégpedig úgy, hogy tartalmazza nevünket, tevékenységünket és esetlegesen földrajzi elhelyezkedésünket (amennyiben ez tevékenységünk milyensége miatt releváns). A kulcsszavak tekintetében érdemes minden olyan szót illetve kifejezést betáplálni, ami többször is előfordul oldalainkon, nagyon erősen kapcsolódik tevékenységünk leírásához, és ráadásul gyakran keresnek rá. Ez utóbbi nem varázslattól függ, nem kell belelátni mások fejébe – elég egy-két kulcsszógenerátort beüzemelni (ezek közül néhány online és ingyenes, például az Aaron Wall által üzemeltetett sokrétű szerkentyű gyűjtemény: http://tools.seobook.com/). Ez azonban még mindig nem minden!

Negyedik pontként érdemes megemlíteni az oldaltérkép fontosságát és szerkezeti követelményeit. Az oldaltérkép (sitemap) ugyanis nem pusztán a látogatók eligadozását segíti – bár ez a tényező sem elhanyagolható természetesen. Talán ugyanilyen fontos azonban, hogy ha megfelelő fájlfromátumban, megfelelő struktúrában és megfelelő elhelyezéssel készül el az oldaltérkép, akkor a legnagyobb keresőmotorok (Google, Yahoo, MSN) azonnal befogadják a website teljes tartalmát. Hogy miért olyan lényeges “aládolgozni” a keresőknek ilyen mélységben is?Nemrégiben a három óriás szövetséget kötött, és megegyezett abban, hogy milyen formátumú oldaltérképkivonatokat fognak a jövőben egységesen támogatni. Megéri a fáradtságot, még ha nem is tűnik egyszerűnek az elvárt specifikációknak megfelelni (egyébként nem olyan bonyolult, de mindenképpen szakember szükséges hozzá). Egy ügyes parancssorral a rendszer folyamatosan és automatikusan generálhatja az XML kiterjesztésű, standard formájú kimeneti fájlt a crawlerek részére.

Tulajdonképpen ezek az elsődleges, leglogikusabb és legértelmesebb lépések abba az irányba, amit a sikeres keresőoptimalizálás jelent. Csak ez után jöhet az online marketing, hiszen ha mindent megtettünk az optimalizálás érdekében, indulhatunk eladni a portékát. És ha már – visszatérve a bejegyzés elején említett “nagyszerű” online marketing tanácsokat árusító honlapra – a bevételi oldal a lényeges aspektus, érdemes kitérni két lehetőségre is, amit szerintem vétek kihagyni. Ezek a hirdetések: a Google AdSense kontextus-függő hirdetései a személyre szabott kód elhelyezését követően a klikkeléseket regisztrálva valóban generálhat bevételt, ám igen kevesen lesznek belőle milliomosok – tehát (a szuper online maketinges honlap tanácsával ellentétben) én csak mint kiegészítő lehetőéget ajánlom, semmiképpen sem fő megélhetési forrásnak… Lehetőség van továbbá az RSS hírcsatornák hirdetési céllal történő kihasználására is, ami azért jó, mert teljeséggel kontrollálható, spam-mentes, és nem vonja el a figyelmet a tartalomról (ellentétben például a hírlevelek sokszor idegesítően túlburjánzó képi ill. flash arzenáljával). Például a TextLinkAds már magas fokra fejlesztette ezt a “feedvertising” névre keresztelt technikát, amit persze akkor érdemes kihasználni, hogyha nem csupán honlapunk látogatottsága, de a hírcsatornáink kihasználtsága is szóra érdemes.

Blogged with Flock

Standard