digitális, könyv, publikáció, web

Online e-könyv: csak csali?

Épp most érkezett egy lelkes email az ABC-CLIO-tól, ahol nemrég megjelent a három kötetből álló Movies in American History: An Encyclopedia, hogy mostantól e-könyves formátumban is elérhető a tartalom, és mint szerző, máris olvasgathatom is. Kattintok, és egy online, jelszóval védett felület fogad, amin minimális navigációs lehetőségek mentén hozzáférhetek az enciklopédia tartalmához, sőt, a betűrend egyes részeit ki is nyomtathatom. Nem egyedi eset: a Michigan UP Digital Culture Books sorozata hasonlóan online felületen kínálja az ún. e-könyveket, viszont ők egész expliciten ki is mondják, azért, hogy ha tetszik az ízelítő (mondván: úgyse olvassa el senki a böngészőben…), máris lehet kattintani, és megvásárolni a nyomtatott példányt. Sokan vitáznak azon, mi is az e-könyv valójában: én azt gondolom, nem ez. A webes felületen – látszólag – direkt korlátozásokkal jelenik meg a nyomtatás alapján szegmentált tartalom, ami szinte szándékosan bosszantja az olvasót, mintegy bizonyítva, hogy így tényleg nem lehet olvasni – meg kell szerezni a nyomtatott kiadást… Az e-könyv számomra valós alternatíva: nem csak csali, ami a régi, kizárólag nyomtatott formátumon alapuló modellt hivatott valamiképpen menteni (amennyire menteni kell persze).

Létezik egyébként olyan megoldás, ami kifejezetten a különböző, hagyományos és progresszívebb megoldásokat ötvözi: ilyen például a PressBooks, ahol tulajdonképpen egy WordPress alapú felületen kell bepötyögni a könyvet, külön fejezetekre, részekre bontva, majd a végeredmény automatikusan megjelenik online, ahonnan viszont epub vagy pdf formátumban is le lehet tölteni (előbbi szabvány epub, nyilván a html kimenetből készítve, de css-ben lehet alakítani; utóbbi tördelt, minimálisan formázott pdf verzió; van még InDesign xml, és Kindle-verzió is – utóbbi azonban csali, nem létezik ugyanis ez a funkció a rendszerben…) az egészet – teljesen ingyen (bár létezik valamiféle üzleti modell is már erre). Összességében úgy gondolom, az olvasó jogosan várja el a kiadótól/forgalmazótól, hogy ha fizetett a termékért, akkor megvásárolta a jogot arra, hogy mindenféle korlátozás nélkül, bármikor hozzáférhessen ahhoz. A webes felület nem ezt sugallja: olyan, mintha az olvasó nem birtokolná a tartalmat, amiért fizetett – ráadásul a kiszolgáló szervertől függ, hozzáférhet-e a könyvhöz. Ez inkább szolgáltatásnak tűnik, nem e-könyv kiadásnak per se. Akkor viszont becsületesebb lenne így árulni, gondolom én.

Standard