digitális, egyetem, könyv

Olcsóbbá válhatnak a tankönyvek

Slágertéma szeptemberben a tankönyv, és mivel a Metropol mai számában egy érdekesnek tűnő cikket közöl új kezdeményezésekről, így kihagyhatatlannak tűnik a komment. Az írás szerzője természetesen kitér a fénymásolás = lopás mantrára is, de a lényeg talán mégis az, hogy néhány egyetem szerződést kötött egy bizonyos MeexCo Kft.-vel, a 72h.com mozgalom szervezőjével, melynek értelmében népszerű tankönyveket olyan áron adnának ki, ami a korábbi, “rendes” ár alá megy, mégpedig annyira, hogy így éppen annyiba kerülnének ezek a kiadványok, mint amennyibe egy fénymásolt példány kerülne belőlük. Nem mellesleg az olcsó kiadványok mellé a vásárló hallgató a tartalom digitalizált változatát is megkapja – bár erről pontosabb információkat sajnos nem közölnek.

A kezdeményezés részletekbe menő ismerete nélkül is azt tudom mondani: végre! Bár nem vagyok egészen biztos abban, hogy szükség van a nyomtatott alapú kiadványra a cikkben sorolt esetekben, az mindenesetre előremutató, hogy a tartalom digitális formában is tulajdonosra lel – már csak az lenne a kérdésem, hogy van-e olyan opció, hogy valaki csak a digitális verzióra tart igényt? Bár lehet, hogy igen hamar kiderülne, a nyomdának nem lenne dolga, így inkább ezzel az opcióval egyelőre nem nagyon számolnak. Meg vagyok győződve arról, hogy a digitális tananyag az igazi megoldás, annak is az a formája, amely a tartalom kezelésének megannyi lehetőségét nyitja meg a hallgató számára: tudjon keresni, kiemelni, megjelölni, ne adj’ isten, nyomtatni – vagyis a megoldás feleljen meg a kor kihívásainak úgy, hogy aki nem hajlandó haladni a korral, ne szenvedjen hátrányt.

Annak idején az Encounters előkészítésekor is úgy igyekeztünk megegyezni – az erre egyébként maximálisan fogékony kiadóval – az árról, hogy ne érje meg fénymásolni, de mivel nyomtatott kiadványról volt szó, minden erőfeszítés ellenére nem volt túlságosan nagy mozgástér természetesen. Az AMERICANA eBooks lényegében a tankönyvkérdésnél kicsit tovább is megy: nem csak a hallgatók pénztárcáját terheli meg az egyetemi oktatás, hanem az oktatókét is, akiknek ugye kutya kötelessége a legfrissebb szakirodalom ismerete, elsajátítása, majd beépítése a tananyagba. Amíg a könyvtár képes beszerezni a nem a magyar fizetésekre kalkulált külföldi szakkönyveket, addig nagyobb probléma nincs, de mivel ezek az intézmények egyre kevésbé tehetik meg, hogy széles spektrumot fedjenek le minden beszerzéssel, jól látható a kínálatban a visszaesés, vagy minimum stagnálás. A különböző tanszékek, intézetek, karok sem engedhetik meg maguknak azt a luxust, hogy folyamatosan a legkurrensebb szakirodalommal lássák el az oktatóikat, így a kör tulajdonképpen be is zárul.

Be kell végre látni, hogy a felsőoktatás, illetve a kutatás jövője a digitális kiadású szakkönyvekben és tankönyvekben keresendő, éppen ezért nagyon itt az ideje, hogy az erre irányuló fejlesztések és a terjesztési megoldások kidolgozása és megvalósítása irányába történjen elmozdulás. Az e-könyv-olvasó eszközökre készült e-könyvek nyilvánvalóan a kisebb mértékű szövegmanipulációs igényeket tudnák kiválóan kiszolgálni, míg a táblagépek egy speciálisan oktatási célra kifejleszthető szegmense igazán varázslatos dolgokat tudna művelni. Nem is kell ezeket a megoldásokat a jövőben keresni: olvasmányok, szakirodalom, egyetemi jegyzet stb. mehet már most is e-könyves formátumokban, míg az interaktív, metodológiailag jól átgondolt és a technológiára épített interaktív tananyag érkezhet táblagépekre – előbbiekre ott van a megannyi olvasó eszköz a Kindle-től a Nook-ig (és vissza), utóbbira jó példa a Kno digitális táblagépe (bár a cég fejleszt iPad-re és a webre is tananyagot). Itt az ideje átgondolni, milyen legyen a jövő tankönyve!

Standard