blog

Oktatói blogok

Míg a blogírás egyelőre a legtöbb oktató mellékes elfoglaltsága, néhányan oktatási segédeszközként használják azzal a céllal, hogy a hallgatókat órai és órán kívüli munkára sarkallják…

Ez olvasható Tony Hung The Blog Herald-ban írt bejegyzésében. Azt szokták mondani, bár szerintem ez inkább generációs jelenség, mintsem szakmai vetületű, hogy a tanárok mindig lassabban reagálnak a technika újdonságaira, ám a blogírás vírusszerűen terjed – legalábbis az amerikai tanártársadalomban. Van azonban furcsa mellékvágánya is a jelenségnek: ez pedig az anoním pedagógusok részben hallgatók által, részben szakmai problémák által generált frusztrációinak kiélése.

Persze, névtelenül sok mindent lehet írogatni, teszik is sokan (bár a felmérések szerint egyre kevesebben!), csak túl sok mindenre kellene ügyelnie az embernek ahhoz, hogy ne lepleződjön le, vagy a személyiségi jogokat véletlenül se sértse, és még mindig ott van az a lehetőség is, hogy ha nem sikerül elég burkoltan elővezetni napi frusztrációnkat, akkor a tárgyalás alanya magára ismerhet… Szóval, őszintén szólva, több öncenzúrát igényel ez az egész, mint amennyit segít. De az öncenzúra másik esete az, amikor az oktató-blogger empátiájáról tanúbizonyságot téve egyszerűen még publikálás előtt törli a bejegyzést, mondván, jaj, szegény hallgató/diák, mi lenne, ha az én fiamról/lányomról lenne szó… Nos, talán hanyagolni kellene az efféle blog-termelést, kedves kolléga.

Mindenesetre a blog oktatási felhasználása önmagában kitűnő ötlet. Korábban Bőgel György ötlete nyomán már írtam arról, milyen szerepet játszhat egy blog a szakdolgozatát illetve kutatási anyagát készítő hallgató számára, és jómagam is használtam már blogot arra, hogy hallgatóimat vekzáljam, és küldözgessem őket mindenféle feladatokkal az internet különböző vidékeire. A világ egyes részein már annyira elterjedt a blog ilyen irányú felhasználása, hogy már kész MU-k (több felhasználójú platformok) is ráálltak erre a vonalra, talán a legismertebb példa erre az edublogs.org, amely most ingyenes wiki területet is biztosít a felhasználóknak. A technika tehát tulajdonképpen rendelkezésünkre áll, mostmár csak az oktatókon múlik, mennyire használják ki – és persze hogyan. Még félig-meddig titok, de a szegedi Amerikanisztika tanszék néhány oktatója igen nyitott a fejlődésre 🙂 .

Standard