digitális, egyetem, web

MITx: Bontsuk le az egyetem falait!

A Massachusetts Institute of Technology bejelentette az MITx néven futó projektjét, melynek keretében bővítik, kiterjesztik, továbbfejlesztik a korábban megkezdett open courseware kezdeményezését, ami már eddig is óriási siker volt. Tudvalévő, hogy az MIT által meghirdetett kurzusokhoz elkezdtek nyílt hozzáférésű kurzusanyagokat fejleszteni és közzétenni, amit akár regisztráció nélkül is fogyaszthat az érdeklődő. Ezt viszi tovább a MITx, mégpedig két úton: egyrészt az egész egyetemre kiterjesztik a kurzusanyagok elérhetőségét, valamint továbbfejlesztik az elérhetőeket (többféle mediális tartalom, stb.); másrészt a kifejlesztett platformot, amit a rendszer működéséhez használnak, közzé teszik, hogy a világ bármely egyeteme léte tudjon hozni hasonló struktúrában működő oktatási modellt. És ha ez még nem lenne elég, valószínűleg meglépik azt, amit korábban elképzelhetetlennek tartott majdhogynem mindenki: kidolgozzák azt a modellt, amely lehetővé teszi az online hallgatóknak a megszerzett tudás mérését, a személyes konzultációkon való részvételét, valamit – és ez lesz az igazi gyúanyag – valamiféle oklevelet is megszerezhetnek, mely tanúsítja majd, hogy a kurzus (vagy teljes program) anyagát eredményesen elsajátították. Ezzel a lépéssel véglegesen, visszavonhatatlanul lebontják az egyetem falait!

Bölcs belátás ez, semmi más, ha jobban belegondolunk: tévhit, hogy minél jobban őrizzük a tudást, annál értékesebb lesz – éppen ellenkezőleg, ha mindenki meggyőződhet arról, milyen nagy (és folyamatosan fejlődő, gyarapodó) tudásanyaggal rendelkezik az adott intézmény, akkor megkérdőjelezhetetlenné válik a minőség. Ez pedig az egyetem fenntarthatósága szempontjából alapvetően fontos: ha mindenki számára világos, hogy minőséget produkál, akkor az általa kibocsátott diplomák értéke megbízhatóan, kiszámíthatóan magas marad, következésképpen sokan szeretnének ott továbbtanulni, így biztosított a hallgatói létszám és a bevétel is. Könnyebb az ipari befektetőket meggyőzni, támogassák az egyetemen folytatott kutatásukat, hiszen – ha úgy tetszik – a cégek látják, mire használják a pénzt, valamint kvázi reklámfelületet is kapnak, nem is akár milyet. És végül: bár nyilván érdekes kísérlet lesz, ha megoldják az oklevelek kérdését, kétség sem férhet hozzá, hogy ez csak tovább erősíti a “rendes” oktatás kimeneteként megszerzett diploma értékét. Én a magam részéről izgatottan várom, hogy sikerül a projekt, drukkolok neki, hátha elterjed!

Standard