blog

MÁV – 21. század

Kérem szépen ott kezdődött a dolog, hogy interneten vásároltam jegyet a vonatra, mert mostanában így szoktam. Általában kisebb galiba nélkül abszolválható a procedúra (a gondok egyébként eddig maximum az OTP tranzakcióival jelentkeztek, de a MÁV-START felülete eddig mindig ügyesen reagált), és másnap hajnalban csak azt a bizonyos 10 számjegyből álló kódot pötyögöm az érintőképernyős terminálon (ők ezt kioszknak nevezték el), és máris kapom a jegyet. Ma azonban nem működtek a terminálok. Gondoltam, semmi baj, ilyenkor fel lehet szállni a vonatra, jön a jegyvizsgáló, aki kiállít egy utasleadási lapot (valahogy így hívják), ami kvázi büntetést jelent, és ezt vígan beküldöm a MÁV-START központi ügyfélszolgálatára, ahol elbírálják az ügyet, és elvileg felmentenek a büntetés megfizetése alól. Mindjárt kitérek arra, mi ezzel a gondom, előtte azonban jöjjön a reggeli meglepetés: felhívtam a MÁVDIREKT-et, ahogyan azt a kioszk tanácsolja, ahol pillanatokon belül máris panaszkodhattam, és egy kifejezetten segítőkész hölgy szépen el is magyarázta a teendőket, majd megköszönte, hogy bejelentettem a hibát, és megígérte, hogy azonnal intézkedik. Hiszi a piszi, mosolyogtam magamban, de a meglepetés azonnal letaglózott: a kioszk hirtelen életre kelt, megjelent az XP felülete (igen, Windows XP), az egér gyorsan szánkózott a képen, és rögtön indult újra a kioszk programja, egy perccel később már hibátlanul működött is! Ki hitte volna?! Azt kell mondjam, bravó, végre valami, ami működik. Két apró javaslat, megjegyzést azonban hadd tegyek hozzá az esethez.

  • Nem tudom, nem értek hozzá, de azon felül, hogy elég mulatságos volt látni, mintha csak screencast-ot lesnék, amint a rendszergazda egere ide-oda szaladgál, talán nem biztos, hogy biztonságos is – mert sajnos az egeret én is mozgatni tudtam közben az érintőképernyőn keresztül… Mivel ott volt a rendszer teljes leállítására invitáló gomb is… nem ragozom, nem szerencsés, annyi bizonyos. Másrészt azért picit furcsa, hogy ha maga a Windows működik a háttérben, és jelzi a hibát, akkor miért van szükség egy utas bejelentésére ahhoz, hogy a rendszergazda észlelje a problémát, miért nem jelez a rendszer?
  • Nem tartom túl utasbarát megoldásnak a kvázi büntetés kiszabását. Eleve rossz szájízzel gondolhat rá az ember, hiszen ő valójában előre kifizette rendesen a díjat, és nem az utas hibája, hogy a kioszk nem működik – miért neki kell hát védenie az igazát? Miért kell külön köröket futni az ügyfélszolgálatnál (és csak Budapesten lehetséges egyébként az ügyintézés), hogy “elbírálják” az ügyet? (Nincs is ügy, már bocsánat…) A tájékoztatás korrekt, de ez nem gondolom, hogy rögtön fair is. Érdemes lenne az alábbi metóduson picit változtatni (bemásolom, hogy világos legyen, miről is van szó, és mit kell tenni probléma esetén):

Először is kérjük, hogy jelezze a hibát a MÁVDIREKT 06 (40) 49 49 49-es telefonszámán. A 10 jegyű azonosító kódot ne adja meg senkinek, még a jegyvizsgálónak se! A vonatra ettől függetlenül felszállhat. A jegyvizsgálatnál kérjük, tájékoztassa a jegyvizsgálót a helyzetről, aki az esetről egy bizonylatot (utasleadási lapot) állít ki. Ezt a bizonylatot, valamint a vásárlás azonosító adatait (vevő neve, regisztráció során megadott e-mail címe, vásárlás pontos időpontja), valamint elérhetőségeit (cím, telefonszám) 15 napon belül juttassa el a MÁV-START Zrt. Központi Áœgyfélszolgálatára (1426 Budapest, Pf. 56.). Az adatok alapján munkatársaink az esetet kivizsgálják, és döntésüket ez alapján hozzák meg.
(MÁV-START e-Ticket GYIK)

Összegezve tehát: öröm látni, hogy azért még ott is működik valami, ahol az ember nem is sejtené, de hamár működik, érdemes lenne még jobbá tenni – mondjuk átgondoltabb ellenőrzési folyamat implementálásával, ami egyébiránt mind a szolgáltató, mind a szolgáltatást igénybevevő utas javára is szolgálna.

Standard

One thought on “MÁV – 21. század

  1. sharkfur says:

    Mamár minden Windows-alapú, alfahím-kolléga.
    Még a dobozos tej is…

    Csak egy kérdésem van: Egy kicsit sem éreztél késztetést arra, hogy elindítsd az aknakeresőt, miközben a rendszergizda ténykedett a masinérián?

Comments are closed.