blog

Legyél te is kurátor!

Még hogy a múzeumok nem fejlődnek, és csak a múltba képesek menekülni, és persze a múzeum szorgos (vagy lelkiismeretfurdalásosan kevésbé szorgos) látogatója a múlton merenghet a- többnyire- ódon épületek falai között! Ne gondoljuk, hogy ez a módi a huszonegyedik század elején – pontosabban van már arra példa, hogy az új technológiák, az új média besurran, és átvariálja a kiállítás koncepcióját (már persze ha van neki). A TechCrunch számol be a Brooklyn Museum Click! (azaz “Kattints!”) cím alatt futó kiállításáról, illetve annak előkészületeiről, ami azért érdekes, mert a kiállítás kurátora bárki lehet. Elég regisztrálni, majd lehet is kurátorkodni, és válogatni a kiállításra javasolt fényképek közül.

Az alapötletet a New Yorker újságírójának, James Surowiecki-nek The Wisdom of Crowds (A tömeg bölcsessége) című könyve adta, amiben a szerző azt állítja, hogy a mindenféle összetételű tömeg jobb döntéseket képes hozni, mint a szakértő. Ezt kívánja most tesztelni a Brooklyn múzeum: először felhívást tettek közzé annak érdekében, hogy a “változó Brooklyn-ról” készítsenek képeket a művészek/pályázók, amelyek közül aztán (április 1. és május 30. között) a nagyközönség választja ki azokat, amelyek a Click! című kiállítás keretén belül ténylegesen ki is állítanak. Persze a következő lépés valószínűleg az lesz, amikor már el sem kell menni a múzeumba – elég bepötyögni az url-t, és máris virtuális túrán találhatjuk magunkat.

Standard