blog

Kurzusblogok

Nem elég, hogy az ember elkezd – már nyilvánosan is – papolni bizonyos dolgokról, hirtelen rengeteg ilyen témával illetve kezdeményezéssel találkozik. A Blogrollban szót ejtettünk a kurzusblogok létjogosultságáról és jövőjéről, és példaként két hazai példát hoztunk (mert többről nagyon nem is tudunk…): az Információs társadalom című szegedi és a PPKE kommunikáció szakos hallgatói blogját. A napokban pedig a Blog Heraldon olvastam, hogy elindult a 21classes.com, amely a 21Publish eredeti ötletének specializált változata oktatási blogfelületre. Az egész lényege, hogy két részre osztja a blogrendszert: az oktató fogja össze, és övé a fő felület (plusz adminisztrációs jogosultságok); a hallgatók nem ugyanazon helyre publikálnak, hanem saját felületet kapnak, melynek bejegyzéseiről a főoldalra érkezők is olvashatnak. Nem arról van tehát szó, hogy ugyanazon blogfelületbe publikál mindenki, hanem amolyan “multi-user” platformot kap a kurzus, ahol a hallgatók egymástól függetlenül alakíthatják saját kis területüket, amelyek persze kommunikálhatnak is egymással. Ami fontos: az egyén alakítja saját arculatát és témakörét, ám ezt mindvégig a kurzus kis platformján teszi.

Ez tehát kicsit más, mint ha felépítenénk egy blogot, és abba kellene a hallgatónak produkálnia – több szerző egy helyen, egy helyre, különböző jogosultságokkal: itt minden szerző saját bloggal rendlekezik, de a az egyes blogok mindvégig az oktató felügyelete alatt álló felülethez vannak hozzárendelve. Ami kiváló kezdeményezés, és könnyen tanulható is, hiszen a szokásos, hihetetlen egyszerű szövegszerkesztői felületet kínálja a hallgató-bloggernek, aki képekkel és média-fájlokkal is színesítheti saját felületét – már amennyit a rendszer enged. Az ingyenes verzió ugyanis meglehetősen nevetséges, 2MB tárhelyet biztosít a felhasználó részére (egyes blogonként, amiből viszont 50-et lehet létesíteni), így nem baj, ha kép- illetve videomegosztó rendszerek használatában is jártas az illető, amit persze havi kb. 9 dollárért 25MB-ra lehet bővíteni (ez sem túl sok, bár ekkor már 100 hallgatói blogot lehet csatlakoztatni).

A kitűnő kezdeményezés másik gyenge láncszeme a megjelenés: hihetetlen gyenge a sablonfelhozatal (4 db.), ami van, azt sem nagyon tenném a kirakatba – de hát ajándék lónak… (Rögvest hozzáteszem a tisztesség kedvéért, hogy lehet css-t turkálni, de nem biztos, hogy ez kezdő bloggernek megnyugtató. Tapasztalt harcosoknak persze nagyon jó hír!) Ami viszont kifejezetten zavaró, az a reklámcsík, ami letakaríthatatlan. Nyilván ettől ingyenes, mondhatják, de azért láttunk már olyat, hogy ingyenes volt a szolgáltatás enélkül is. Legfőképpen akkor, ha a felhasználás célcsoportja nem piaci szektor…

Csak úgy, próbaképpen létesítettem egy ilyen kurzusblogot az America OnScreen című kurzusnak a címen, majd meglátjuk, használjuk e, mindenesetre érdekes lehet, ha a hallgatók is vevők lennének rá. Volt már egy titkos próbálkozásom az Edublogs által kifejezetten egyetemi felhasználásra fenntartott Uniblogs rendszerében is, de ott kiábrándultam attól, ahogyan lebutították a blog kialakításának lehetőségeit (jószerivel semmit nem engednek átpakolni, még az oldalsávhoz is limitált a hozzáférés…). Pedig itt még ingyenes wiki lehetőséget is kap az ember (illetve a kurzus), ami kollaboratív csoportmunkát is jelenthet – már amennyiben lenne erre igény. (Mindezt persze saját erőből is létre lehet hozni, na de ha már készen nyújtják – ingyen?!) Mindenesetre most elhatároztam, hogy “ha és amennyiben…”, akkor leendő kurzusaimnál mindenképpen új kurzusfelépítést fogok alkalmazni, amelynek a teljesítményértékelési rendszerébe bele lesz építve az ilyen jellegű munka. Már csak a hallgatók kellenek majd hozzá…

Standard

Kurzusblogok” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Valahol ez lenne a következő lépcső a mi (SZTE-InfTárs) blogunknál is, csak egy bajom van az egésszel: annyira csúnyán néz ki az a sok elhagyott hallgatói oldal miután végetér a kurzus. Félreértés ne essék, hallgatóink most csinálják, mert kell nekik a végső elszámoláshoz. Azonban nem egy vallotta be, hogy a muszáj a nagy úr, egyébként nem kezdtek volna bele, és nem is fogják folytatni (se máshol, se velünk együtt).

  2. Nagy kár, mert a blogotok épp egy olyan témába kezdett bele, ami szerintem eddig hiány volt. Sajnos valóban fenn áll a vészélye, hogy csúf, elhagyott blogokkal szórjuk tele a webet… kivéve mondjuk több féléves kurzusoknál, ahol egyik csapat folytatja a másik munkáját. Pedig de szép is lenne, ha – éppen a kötelező jelleg megszűnésével – vissza-visszatérnének írogatni és kommentálni a hallgatók is… Utópia.

  3. Ja-ja, sajna utópia.
    Az óra mondjuk folytatódni, ahol a feladat, legnagyobb valószínűséggel ugyanez lesz, csak nem biztos, hogy az őszi szemeszterben vágunk újra bele, vagy csak később. (mondjuk ez attól is függ, hogy az érintett tanszékek a BA-ba vagy az MA-be illesztik-e be az órát, illetve, hogy évfolyamnak teszik kötelezővé, vagy szakirányoknak… Ezzel kapcsolatban sejthető, hogy az egyik tanszék két MA-be teszi be, évfolyamkurzus jelleggel)

Hozzászólások lezárva.