blog

Kurzusaim jövő tavaszra

Itt az ideje, hogy nyilvánosságra hozzam a jövő félévre vonatkozó kurzusajánlataimat – már ami azt a két szemináriumot illeti, amely az Angol-Amerikai Intézet soron következő katalógusába kerül(t), minthogy a 2007-es tavaszi kurzus katalógust az Intézeti Tanács elfogadta. Az egyik kurzusom (immáron hagyományosan) film adaptációval fog foglalkozni, míg a másik témája új: arról fog szólni, hogy vajon hogyan reprezentálja az Egyesült Államok önmagát a vásznon. Előbbi kurzus tehát nem tartogat különösebben újat, hiszen többször, több fórumon is foglalkoztam a témával (ráadásul a jövőben elhelyezkedő PhD disszertációm témája is ez), a másik kurzus azonban valami új lesz (igyekszem minden évben újítani valamit).

Imhol tehát a Film Adaptation: Drama to Film (or Tennessee Williams Goes to Hollywood) előzetes kurzusleírása:

The objective of the seminar is to examine the adaptation of dramas to film in order to focus on the neglected topic of the “medial break” foregrounded (and veiled, at the same time) by the mechanisms of representation in these media. In the post-war period, Tennessee Williams became the most adapted of America’s playwrights, with his plays providing the source for some of Hollywood’s most critically acclaimed, most popular, and most financially successful films. The primary texts in this seminar include three Tennessee Williams dramas (Cat on a Hot Tin Roof, The Night of the Iguana, and Suddenly Last Summer) and their film adaptations (by Richard Brooks, John Huston, and Joseph L. Mankiewicz, respectively). The choice of Tennessee Williams offers an opportunity to investigate the ‘transformation’ of the playwright into a Hollywood auteur, since Williams participated in the shooting of the films to a lesser or greater extent (sometimes he simply visited the shooting location, but often he wrote the screenplay himself. Key issues addressed: question of authorship, the medial break, characterisation, point of view, representation of bodies, settings, gender.

A másik szeminárium teljesen friss, az olvasmánylistája is kizárólag olyan szövegekből áll, amelyekkel eleddig nem foglalkoztam/tunk, és abszolút amerikanista orientációjú, ráadásul viszonylag sok műfajban lubickol a tervek szerint. Így néz ki tehát az America Onscreen tervezett kurzusleírása:

The course intends to explore, on the one hand, the representations and renderings of America in various films; on the other hand, how America has helped to transform film itself, including the documentary form. Films of the past decades will be discussed during the seminars that occasionally provide powerful link to classic films of earlier generations of directors and actors, such as John Ford and John Wayne, Frank Capra and Jimmy Stewart – to name just a few. The course also aims to investigate how direct and immediate continuities obtain between classic and contemporary films regarding central issues of American culture and character, especially pertaining to race, ethnicity and gender. Films to be discussed – among others – are: Crash (2005), Malcolm X (1992), Raging Bull (1980), Monster’s Ball (2001).

Ha valami változás van, az szokás szerint itt jelenik majd meg, tehát érdemes visszaklikkelgetni néha 🙂

Standard