digitális

Katasztrófavédelem – ahogyan a mobilon értelme lenne

A márciusi hó után most az árvíz jön, és a katasztrófavédelmi szervek a belügyminisztériummal karöltve eljutottak odáig, hogy egy Facebook oldalt hoztak létre annak érdekében, hogy hatékonyan kommunikáljanak a bajbajutottakkal, netán még azokkal is, akik segíteni szeretnének. Nagyszerű, őszintén örülök annak, hogy végre ráébredtek, hogy nem biztos, hogy kontextusától megfosztott, és egyébként is esetlenül fogalmazott sms-ekkel kell oldani a problémát: most azonban mintha kicsit túlestünk volna a proverbiális ló túloldalára: van vagy négy olyan oldal, amit civilek indítottak, és kellően szétaprózza a segíteni kívánók figyelmét, csökkentve a hatékonyságot. Ma mobilos felvételit tartottunk, így – híradó nézés közben – arra gondoltam, milyen egyszerűen meg lehetne oldani az egészet egy ügyesen megcsinált mobil alkalmazással. Szerintem mondjuk így:

  • alapból ingyenesen letölthető appról lenne szó, minden elérhető platformra
  • az app által generált forgalmi díjat a szolgáltatók elengednék (nem utólag, hanem alapvetően így működne)
  • az app képes lenne GPS koordináták alapján lokalizálni a bajbajutottakat, ezt az információt pedig továbbítaná a katasztrófavédők szerverére
  • visszajelzést/bejelentést tudnának küldeni a felhasználók a központ számára (szintén GPS koordináták megjelölésével)
  • a katasztrófavédők információkat tudnának valós időben közvetíteni, plusz közvetlenül kapcsolatba tudnának lépni azokkal, akikkel szükséges
  • azok, akik segíteni szeretnének, az app segítségével térképen láthatnák, hogy mondjuk 15 km-es körzetben hol vannak problémás gócok, ahol elkélne a segítség, és mondjuk azt is látnák, hogy milyen típusú segítségre lenne szükség (tehát mondjuk ne teát vigyenek termoszban oda, ahová homokzsák kellene még)

Hát nem logikus? Nem egyszerű? Lehetne emellett persze Facebookon vagy Twitteren is működtetni az információs csatornát, de egy ilyen alkalmazás lehetne az egész kommunikáció legletisztultabb, legáttekinthetőbb, és legegyszerűbben használható csatornája. Tovább is mehetünk: ha már a mobilszolgáltatók mellé állnának a kezdeményezésnek, miért is ne lehetne alapból minden Magyarországon forgalmazott okostelefon alapfelszereltségeként forgalmazni (ha már egyébként is ingyenes)? Szerintem ez nemzetközi szinten is óriási dobás lenne, arról a nem elhanyagolható haszonról nem beszélve, hogy jól koordinálható segítségnyújtásra ösztönözne sokakat. Uff!

Standard