blog

Felvételi pontok

A HVG arról tudósít, hogy az egyetemi felvételi pontszámításban újabb változás történik: a hátrányos helyzetűek akár 16 többletponttal vághatnak neki a versengésnek, és ebből egy fia pont sem arról szól, hogy az illető valóban többlet tudással rendelkezne a pályázott szak irányában. Szép dolog a segítségnyújtás, de az a sanda gyanúm, nagyon nem így kellene ezt csinálni – és ezt a legilletékesebbek felől már rögtön jelezték is:

“Nem értek egyet a pontszámkedvezménnyel, ez a legnagyobb jó szándék mellett is paternalista megoldás” – mondta a HVG kérdésére Nagy Géza, a Student Service Egyesület elnöke, aki több mint tíz éve foglalkozik a fogyatékosok felsőoktatásbeli problémáival. Ők azt szeretnék, ha egyformán mérnék őket a többiekkel, s ha a szükséges készségek elsajátításában kapnának segítséget, nem pedig pluszpontok formájában – magyarázta Nagy. Ráadásul ha felmentést kapnak például a nyelvvizsgák alól, akkor később a munkaerőpiacon kerülnek majd hátrányba. “Az menjen a felsőoktatásba, akinek megfelelő tudása van, e tudáshoz viszont szisztematikus, kemény munkával segítsék hozzá a fogyatékosokat és a hátrányos helyzetűeket” – összegezte álláspontját az egyesületi elnök.

Nekem lenne néhány szerény javaslatom abban a tekintetben, hogy az egyetemek hogyan segíthetnék például a mozgásukban korlátozott hallgatókat: első lépésben talán akadálymentessé kellene tenni minden egyes intézmény minden egyes épületét. Aztán például lehetne a látáscsökkentek számára speciális tananyagot kifejleszteni. A szociálisan hátrányos helyzetűek részére pedig alapítáványt és/vagy ösztöndíjat létrehozni. Ugyanis azok a hátrányos helyzetűek, akik az egyetemre jelentkeznek nem “hülyék”, tehát nem a többletpontokra van szükségük: azt köszönik szépen, ha rátermettek, meg fogják szerezni maguknak. Inkább a lehetőségeiket kell szélesíteni – vagy inkább az alapoktól megteremteni – ahhoz, hogy megállhassák a helyüket. Ha egyenlő esélyekről beszélünk, akkor ne diszkrimináljunk – se negatívan, se pozitívan. Legyen ténylegesen egyenlő az esély mindenki számára, és ne csak szavakban…

Standard

Felvételi pontok” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Mód Bea szerint:

    Teljesen egyetértek és “mesélnék” egy történetet a saját fiamról:kitűnő érettségi- a megf. tárgyakból emelt.Több nyelven beszél, Eu Diákparlamenti tag, de mivel örökké nyüzsög valahol nem volt ideje-meg lusta disznó- több nyelvvizsgára, csak egy középfokúra-ahhoz csak be kellett mennie.Nem volt elég a fogorvosira, pedig kicsi kora óta a rendelőben él, ügyes keze van és gyorsan átlátja a dolgokat, hiszen ehhez szokott.4-en vannak testvérek, nem tudtuk vállalni a félévente majd 1 milliós tandíjat. Afizetősre 123 pont volt a határ. Hajrá gazdag hülyegyerekek!

  2. Teljesen egyetértek… ez a plusszpont adogatás a többi diákkal szemben meg szemétség mégha valahogy érthető is. Ha segítenének rajtuk másképp az jobb lenne. De pl azzal sem értek egyet, h akinek két 8általánost végzett eleje van az is 4p plusszpontot kap… uu… miért jobb ő mint én? több a tudása?!

  3. Meg azért tegyük hozzá azt is (ha kényes a téma, ha nem), hogy vannak olyan hátrányos helyzetűek is, akik hülyék lennének amúgy a bejutáshoz (mint ahogy persze vannak ilyenek a nem hátrányos helyzetűek közt is), és pontosan azzal a 4-8-12-16 ponttal jutnak csak be – kiütve ezzel náluk rátermettebbeket.
    Egyébként meg nyilvánvaló, hogy így kevesebb pénzbe kerül a rendszer, csak éppen rosszabb, idegesítőbb, méltánytalanabb.
    Bea, amellett, hogy igazad is van, nem tudok teljesen egyetérteni. Aki egyetemre akar menni, az tegyen legalább egy, de inkább két emeltet. (Az van félrecsúszva a fejekben, hogy a kétszintű nem azért lett kitalálva, hogy ne kelljen emeltezni (=korábbi felvételi), hanem azért, hogy ne kelljen külön menni érettségire meg felvételire.) Olyan nincs, hogy valaki nem ér rá. Akkor nem akar igazán bejutni sem.

Hozzászólások lezárva.