digitális, egyetem, előadás

Félévi előadástrend – prezi-fogadalom

Prezi.com Múlt félévben megfogadtam, hogy ha törik, ha szakad, én mindenképpen mindmap-pel fogom végigprezentálni az előadásaimat, és örömmel jelentem, hogy ez az utolsó percig sikerült is! Az az igazság, hogy jó volt egy kicsit másképpen illusztrálni, felvezetni az adott órák anyagát, és az sem ártott (saját magamnak sem!), hogy egy követhető rendszerbe kellett szorítanom a mondandómat: vagyis nem az egyes diák határozták meg a témák csoportosításának a logikáját, hanem végtelen fehér lapra kellett csoportokba rendezni a gondolatokat, ami – tessék csak kipróbálni! – egy teljesen más gondolkodási élményt nyújt. Nyilván az újdonság varázsa miatt az első néhány óra alkalmával kifejezetten jó volt a mindmap prezentálás: ennyi idő nem csak nekem, de valószínűleg a hallgatóknak is kellett ahhoz, hogy hozzászokjanak a vázlat új megjelenési formájához. Nem tudom, mennyire fogta meg őket a módszer, vagy hogy át sikerült-e venni legalább a témák megközelítési módjából valamicskét (csak reménykedem, hogy igen), mindenesetre kétségtelen előnye volt a technikának még az is, hogy a követhetőségen és a viszonylagos vázlat készítési szabadságon túl a kurzus végén a teljes anyagot közzé lehet tenni tulajdonképpen bármilyen formátumban. Akár szöveges dokumentummá, akár színes térképpé, akár webhellyé is transzformálhatja az előadásokat az ember, de még magát a szoftvert is le lehet tölteni, és így bővíteni, átcsoportosítani, kivenni, stb. is van lehetőség.

Ášj félév, új prezentációs eszköz

Bár a mindmap-ről ma is úgy gondolom, hogy kitűnő eszköz, sok esetben hihetetlenül megkönnyíti a gondolatok szervezését, ráadásul még prezentálni is hatékonyan lehet vele, úgy gondoltam, valami látványosabbal, valami dinamikusabbal, vagy egyszerűen valami más megközelítéssel kellene folytatni ebben a félévben – már csak azért is, hogy valami újat tanuljak, és ne legyen olyan rutinszerű a felkészülés. párszor képbe került már a Prezi, de eleinte nem szántam rá túl sok időt, hogy megszokjam a minden más prezentáció készítő alkalmazástól különböző kezelőfelületet, és bár mindig is kacérkodtam a gondolattal, hogy milyen látványos lenne egy prezit bemutatni, nem vettem a fáradtságot, hogy megtanuljam a kezelését, és belevágjak a munkába. Most azonban éppen kapóra jött, hogy egyszerre két jó hírrel is megörvendeztette a fejlesztőcsapata nagyközönséget: egyrészt megújult a szerkesztőfelület, másrészt pedig új, oktatási licenszeket hoztak létre.

A szekesztőfelület

Prezi szerkesztőfelület

A szerkesztőfelület megújítása sokak szerint időszerű volt, én most kipróbáltam a régit és az újat is, és annyira nem tűnt fel, hogy nagyon elavult lett volna a korábbi működése. Tény, hogy az új felület sokkal dinamikusabbnak hat, könnyebben lehet vele variálni, piszok gyorsan lehet vele szerkeszteni, és valahogy az egész kézre áll, de azért nem mondanám, hogy a korábbi verzió használhatatlan lett volna. Rengeteg apróság került be az új verzióba, többek között YouTube videót is be lehet már illeszteni a prezentációba (a’la Google Dokumentumok, csak a Preziben nagyobb a szabadság ebben a tekintetben is), könnyebb a navigáció, és intuitívabb a menü kezelése is. A saját munkámon azt vettem észre, hogy még a mindmap-nél is gyorsabban tudok vele dolgozni, sőt, itt aztán megvalósult régi álmom, miszerint az ötleteket, legyen bármilyen formában (szavak, videók, képek, stb.), csupán egy üres felületre dobálom, majd elkezdem kialakítani a rendszert, az összefüggéseket, amiket aztán át lehet gondolni, átrendezni, átméretezni – amit nem szégyell az ember. Tudom, hogy vannak, akiket éppen ez a szertelenség zavar, és éppen ezért ragaszkodnak a bullet point listákhoz, de ha egyszer ráéreznek a virtuális asztalon történő rendszerezés ízére, nem biztos, hogy valaha visszatérnek a korábbi prezentációs módszerhez. Nem leszólni akarom a PowerPoint-on vagy Keynote-on edződött előadókat, és az ilyen formában megvalósított előadásokat – csupán jelenleg azt látom a hallgatókon is (és nem utolsó sorban magamon is), hogy valami olyan módszerre van szükség, ami leköti a figyelmet, ami látványos, ötletes, ugyanakkor limitációi sincsenek túlságosan. Megijedni egyébként egy pillanatig sem kell a fehér (vagy színezett) üres felülettől, ami megjelenik a szerkesztés elején, hiszen immár az is lehetséges, hogy ha valaki engedélyezi prezentációjának újrahasznosítását, akkor azt betöltsük, és átalakítsuk – így elég gyorsan és könnyen meg lehet tanulni a szerkesztő használatát és a látványos trükköket.

A licenszek

Prezi oktatási licenszek

Licensz tekintetében régi imám hallgattatott meg, ugyanis az is visszatartott a Prezi használatától eleinte, hogy kezdetben 50MB, majd 100MB tárhely állt rendelkezésre – belátható, hogy egy filmes témájú másfél órás előadás a filmrészletek és a képek beillesztésével ezt nemhogy felemészti pillanatok alatt, de sok esetben kivitelezhetetlen is a feladat. Most azonban oktatásban érintettek (hallgatók és oktatók egyaránt) upgrade-elhetik Prezi-licenszüket az ingyenes EduEnjoy-ra vagy a fizetős EduPro-ra, előbbivel 500MB-ra, utóbbival 2GB tárhelyre tehetünk szert. Ráadásul jár az offline prezentálás lehetősége is (csupán le kell tölteni egy zip file-ban az adott prezentációt, majd kicsomagolni, és már mehet is!) és még a Prezi logót is levették az oktatási licenszű lejátszókról, hogy egy előadás folyamán még csak ez se terelje el a figyelmet (ami óriási, gavallér figyelmesség egyébként, valljuk meg őszintén).

Nem teszek fogadalmakat, inkább csak elhatározom, hogy mi legyen a feladat, de ebben a félévben a Film Theories előadásait kivétel nélkül a Prezi segítségével fogom elkészíteni – meglátjuk, sikerül-e tartani a tempót, és az eredeti diákat át tudom-e alakítani, fel tudom-e használni, és persze prezentálható egységgé tudom-e variálni (átmásolni a bullet pointokat ugye nem sok értelme lenne…), de az első előadással lassan elkészülve nem valószínű, hogy problémám lesz. Amennyire felszabadító érzés volt a mindmap-pel dolgozni, annyira kellemes váltás ez most: még nagyobb szabadság, még látványosabb előadás – legalábbis ez az ígéret. Az új félév során kiderül!

Standard

One thought on “Félévi előadástrend – prezi-fogadalom

Comments are closed.