egyetem, web

Egyetemi honlapok – az egységes arculat útján

Régóta dédelgetett illetve hallatott elképzelés volt, hogy az SZTE lépjen az egységes arculat irányába, és például legalább a Kari honlapok szintjéig valamiféle vizuális és felépítésbeli közösség mutatkozzon meg. Teljesen véletlenül bukkantam rá a folyamat első jeleire, amely már három Kar honlapján látható: az Egészségtudományi és Szociális Képzési Kar, a Gazdaságtudományi Kar és az Állam- és Jogtudományi Kar oldalai már az egyetemi honlap átszínezett, így könnyen megkülönböztethető változatai. Könnyű persze a központosítás ellen is érvelni, ám kétségtelen, hogy ha valaki megszokja a fő oldal navigációját és felépítését, akkor könnyebben fog navigálni a karok oldalain is, hiszen hozzászokik a struktúra logikájához, ráadásul hamarabb megtalálja a keresett információt is, hiszen minden navigációs pont ugyanott található, plusz a fő, központi elemek a felső és alsó sávokban ugyanúgy fellelhetőek. Mindemellett az sem elhanyagolható szempont, hogy az egyetem így egységes arcot tud mutatni az érdeklődők felé, ami – mondani sem kell – tőlünk nyugatabbra alap elvárás. Más kérdés persze, hogy ahhoz, hogy mindezen elképzelés működjön is, néhány dolgot nem árt átgondolni.


Egyrészt, bármily szimpatikus is az integrációs kísérlet, én magam nem látom azt, hogy a Kari egységeknek beleszólása lehetett volna az alapvető logika és struktúra kidolgozásába. Ez azért lenne/lett volna kiemelten fontos, mert ugyanezen felépítést kapja ezek szerint minden alegység – ha azonban az elképzelések, kívánalmak, és nem utolsó sorban a szükség diktálta pontok nincsenek egyeztetve, bármilyen rugalmas legyen is a rendszer, nem fogja teljesen kiszolgálni a felhasználókat, ami pedig elsődleges célként kell lebegjen a megvalósítás során mindenki szeme előtt. Mindezt persze úgy mondom, hogy nem ismerem a lépés hátterét, az igények felmérését, a megvalósítás menetét, tehát az is lehet, hogy egyfajta online Kánaán bontakozik ki éppen. Nekem viszont kicsit furcsa még a néhol hibrid hírkezelés (ugyanazon hír több oldali megjelenése), a menürendszer túlzott összetettsége, a relatíve sok nem található oldalra mutató link, és legfőképpen régi vesszőparipám, a domain név illetve nevek variációja. Valamint számomra teljességgel érthetetlen a cikkek megosztásához rendelt funkció – már ahogyan megvalósult: a Digg.com-ra lehet dobni a linket, amely egyrészt tematikailag melléfogás, másrészt éppen a megosztás jelenkori gyakorlatát nem foganatosítja, hiszen Facebook-on, Twitteren vagy iwiw-en aktivizálódik a hallgató leginkább.

Ezek mellett viszont sok minden tetszik, és bizakodásra ad okot: az egységes megjelenés a színek átvariálásával például kitűnő ötlet, mint ahogyan az is, hogy a címkék kezelése megmaradt, és kari szinteken is nagyszerűen működik. Tetszik továbbá az is, hogy a kereső az aktuális kari információk átvizsgálása mellett a központi “telefonkönyvet” (hogy miért nem valami korszerűbb neve van, azt nem tudom) is vizslatja – az viszont számomra már kifejezetten zavaró, hogy ha pl. személyre keresek, akkor az adott oldal címét jeleníti meg csupán, így kicsit nehéz eldönteni, valóban ott találom-e a kért információt.

túlbonyolított menü

Túlbonyolított menü

Érdekes persze tovább gondolni a fejlesztéseket, és elmerengeni azon, vajon egy még diverzifikáltabb rendszerben, ahol már az intézetek, kutatócsoportok, illetve tanszékek vagy tanszékcsoportok is integrálódnak, vajon mennyire lehet tartható az egységes külalak, illetve sokkal inkább a felépítés. Hogyan oldható meg például az egyes oktatók profil oldalainak létrehozása (szerintem illene mindenkinek egy ilyen oldallal rendelkeznie, amit frissíthet is persze), az egyes kisebb szervezeti egységek igényeinek kiszolgálása (például intranet), vagy mennyire rugalmasan alakítható az oldalstruktúra és milyen szolgáltatások integrálhatóak? Ha teszem azt egy tanszék konferenciát szervez, ahol pláne jól mutatna az egyetemi arculati háttér, vajon a rendezvény szervezői lebonyolíthatják-e az online jelentkezések kezelését, a konferencia híreinek felvezetését, stb.? Vagy a szervezet működéséhez szükséges dokumentumokat, olyanokat is, amelyek kifejezetten a hallgatóknak szólnak, vajon tudják-e úgy megjeleníteni és csoportosítani, ahogyan azt az adott szervezeti egység elgondolta és ésszerűnek látja?

Összességében tehát érdekes és előrelátó, jó terv az online integráció, kíváncsian várom, lesz-e folytatás, és ha igen, milyen lesz pontosan – hiszen az ördög ugyebár éppen azokban a fránya részletekben lakik.

Standard

Egyetemi honlapok – az egységes arculat útján” bejegyzéshez ozzászólás

  1. egy dologgal egészíteném ki, ez pedig a tartalom-harmonizáció szükségessége. szerintem egyrészt idétlenül hat, de ami a nagyobb baj, a hallgatói létet (és annak kiszámíthatóságát) sem segíti, hogy egyik tanszék honlapján alig-alig van fent vmi infó, míg néhány tanszék maximálisan ellátja minden vonatkozó jóval a hallgatókat. persze inkább az előbbit kellene az utóbbihoz közelíteni, véletlenül sem fordítva 🙂

  2. Jogos, valóban a releváns tartalom mennyisége és persze minősége, folyamatossága is fontos, máskülönben felesleges külön honlapstruktúrát üzemeltetni, és nem is fognak “rászokni” pl. a hallgatók, hogy először onnan tájékozódjanak.

Hozzászólások lezárva.