blog

Egoyan hálójában

Elgondolkodtató, hogy Atom Egoyan miért mindig ilyesmivel foglalatoskodik, de tény, hogy jól csinálja: szex és gyilok, mindig valami sajátos esztétikába csomagolva, ez lehet a recept, ezért nézzük. Életem első Egoyan-filmje, A kárbecslő volt, és valami fura világba kalauzolt, akkoriban nagyon erős filmnek gondoltam, és ha még mindig emlékszem képekre, akkor valószínűleg az is volt. Később nem találtuk a közös hangot úgymond, és a Felícia utazása, bármily perverz volt is, valamiért nem talált. Az igazság fogságában azonban mintha visszarepített volna egy kicsit a kilencvenes évekbéli Egoyanhoz.

Van valami furcsa perverzitás abban, ahogyan Egoyan állandóan a szexuális szokások és a gyilkosság keverékét vizslatja állandóan: mintha minden oldalát tudni és mutatni akarná, mintha mindenegyes filmje egy nagyobb kirakós darabkája lenne – ami persze egy még perverzebb jövőképet tol a néző fantázia képernyőjére. Az igazság fogságában szépen ugrál a narratív idősíkokon, ám egy pillanatig sem zavaró, ahogyan a nőalakok egyre inkább összemosódni látszanak, ahogyan a történet cselekményesítése egybegabajodik, és ahogy végül mindenről lehull a lepel. Sajnos nincs túlságosan hangsúlyozva vagy inkább előkészítve a homoszexualitás traumája, amit egyébként Colin Firth nagyon diszkréten hoz és Kevin Bacon nagyon jól ellenpontoz, mert egy átlag nézőnek talán mégsem elég annyi, hogy “az ötvenes években ez az ember karrierjébe kerülhetett” – elég súlytalan egy mondatban odavágni azt, ami az egész cselekmény lényegére világít rá. Ettől lesz egyébként egy kicsit súlytalan az egész, és talán kicsit öncélú a rengeteg szexuális megjelenítés is: ezek lennének a traumatikus titok ellenpontjai, fedőemlékei.

Valószínűleg ha sikerült volna ezt jobban kibontani, vagy az ötvenes évek őrületének (hahó! McCarthy-éra? Dereng valami?) csupán a szellőcskéjét beengedni a gondosan szerkesztett puzzle-be, hátha segít a kirakóban, minden jobban a helyére kerül, és az is érthetővé válik, miért olyan fontos a történet gerincét képező interjúkötet létrejötte és célja.

Standard