digitális, egyetem

BTK-s vajon a BTK Facebook-oldal?

Ha valaki kilép a nyilvánosság elé, az óhatatlanul célponttá válik mindamellett, hogy valamiféle kommunikációs kapcsolatot hoz létre, és ha úgy tetszik, küldetésből táplálkozik. Nem először találják meg az SZTE BTK Facebook-oldalát sem, ahol mindenféle bejegyzések megjelennek: képek, mémek, komoly hírek, volt hallgatók bemutatkozása, egyetemi, vagy közéleti aktualitásokra történő reflexiók ésatöbbi. Ez valószínűleg leginkább azok számára lehet furcsa, akik 1) nem láttak még Facebook pr-oldalt működés közben, vagy 2) nem azok a dolgok jelennek meg az idővonalon, vagy nem úgy, amit és ahogy ők látni szeretnének. (Itt tegyünk egy apró megjegyzést is, amelynek alapja az, hogy a problémákat felmutató szerző negatív jelenségként tünteti fel, hogy az oldal sokal nagyobb aktivitással és elánnal dolgozik, mint bármelyik más, megfontolt, és kevéssé frissített egyetemhez kapcsolódó oldal: öröm ez, végre valaki észreveszi, hogy ez itt egy élő, működő oldal, ami fészbúkosan teszi a dolgát!) A kérdéses oldal a Kar egy igen hatékony pr-felülete, ami ráadásul kifejezetten fészbúkosan működik, és nem valami rideg, kimért, minden oldalról levédett hivatalos(kodó) csatornaként, amit a kutya nem olvasna, nem követne, nem kommentálna. Figyelembe veszi, érti, és műveli a kor elvárásainak megfelelő, újmédiás technikákból táplálkozó kommunikációs módszereket, ám mivel mégiscsak emberek állnak mögötte, ráadásul többen (ki alig-alig, ki pedig becsülettel, aktívan) szerkesztik, pátyolgatják, próbálkoznak mindenféle naprakész kommunikációs formával, mert fontosnak érzik, hogy olyan generációhoz szóljanak, akik a steril, hivatalos kommunikációs formával nem tudnak, vagy nem akarnak (vagy mindkettő) foglalkozni. Végső soron ez az oldal sokat tesz azért, hogy a hallgatók korosztálya aktívabban be legyen vonva egy közösségi térbe, ahol a kart, az egyetemet, a hallgatói létet, az őket, bennünket körülvevő realitások megjelenhetnek, kommentálhatóak, és ténylegesen eljutnak a címzettekhez. Igen, vannak közéleti, olykor némileg politikai jellegű témák is. Lehet vitatni ezek létjogosultságát, ám ugyanott tegyük fel a kérdést: létezhet-e olyan közéletet, oktatást, felsőoktatást, alapvetően a hallgatói és az oktatói létet érintő kérdés, ami a mai Magyarországon valamilyen szinten eleve nem politikai? És vajon lehet-e, érdemes-e ezt a gúnyát lefejteni az egyes témákról, vagy azzal már eleve az oldal eredeti célkitűzését veszélyezteti a szerkesztő?

Nemrég egy online felületen vádolták meg az oldal szerkesztőit azzal, hogy cenzúrázzák a híreket, és csak azokat jelenítik meg, amelyek a szerkesztők vélt álláspontját tükrözik, azokat pedig, amelyek ezzel ellentétesek, egyszerűen törlik. A vádirat szerzője épp csak abban hibázott, hogy elfelejtette kicsit lejjebb görgetni az idővonalat, ahol megtalálhatta volna az inkriminált bejegyzést, amit egyik szerkesztő sem távolított el, mondván, a vélemény szabad. Helyreigazítási kérelmünk nyilván bitekre bomolva kering még ma is az internet bugyraiban. Most épp arról van szó, közéleti, politikai, azon belül is: liberális (LOL) szerkesztők nem foglalkoznak a hallgatókat érintő kérdésekkel, mert nyilvánvalóan lefoglalja őket az, hogy politikai kérdésekben foglaljanak állást. Ismétlem: lehet azon vitatkozni, milyen elvek mentén legyen ez az oldal szerkesztve, működtetve, de ahogy most végigpörgettem ismét az idővonalat, nem tartom igazán megalapozottnak ezt a vádat sem. A politikum mindig is a kritikai gondolkodás része, alapeleme, ezt lefejteni egy humántudományi irányultságú oldal számára meglehetősen szuicid hozzáállás. Az aktuálpolitika soha nem öncélúan, nem véleményalkotásként jelenik meg, hanem valamilyen oktatási, vagy a Kar életét érintő hírként. Nem érdemes amiatt kapálózni, hogy a Kar oktatói gárdája milyen politikai bellítottságú: szerintem leginkább kritikai alapállásúak, így olyan színes palettát kaphatunk, amit évekig elemezgethetnénk. Egy dolgot szeretnék kiemelni: ott a kommentár lehetősége. Az oldal ugyanis nyitott a kritikai, értelmes párbeszédre, mint ahogy szerintem egy ilyen oldalnak igenis szükséges. Lehet szidni a közösségi oldalakat, szapulni az ezen szocializálódó generációt, de ez az oldal végre, szakítva a hagyománnyal, inkább kihasználja a platform lehetőségeit. Biztosan vét hibákat is, de a hozadéka megkérdőjelezhetetlenül pozitív. Folyamatosan tanulja és közben műveli is azt, ami a feladata. Mint a jó oktató és a hallgató.

(A szerző az SZTE BTK Facebook-oldal egyik – mostanság meglehetősen alvóügynökre hajazó – szerkesztője. Véleménye nem feltétlen tükrözi sem kollégái, sem szerkesztőtársai, sem a Kar álláspontját.)

Standard