digitális

Az Amazon és az e-könyvek problematikája

Az Amazonról lényegében inkább csak jót hallani ügyfélszolgálat, szolgáltatás, egyáltalán a vásárlóhoz való hozzáállás tekintetében, szeretjük továbbra is azt, amit a Kindle-lel megteremtett és fejleszt. De. Ha az ember nem csak az olvasás oldaláról próbál társalkodni velük, hanem mondjuk egy e-könyv feltöltése az ürügy, akkor bizony az első körös értetlen fejvakarást egyre bosszúsabb felütés követi. Két olyan problémával kerültem szembe, aminek megoldásához a segítségüket kértem, egyelőre sajnos fogalmuk sincs, miként lehetne orvosolni bármelyiket – marad a hárítás, és a kurtán-furcsán rövidre zárt levelezés. Mondom, mik ezek a gondok.

  1. Van ez a csoda találmány, a Send to Kindle for PC (és ennek variánsai) – na ez hol működik, hol “Network error occured” hibát dob, egyre inkább csak utóbbi
  2. Van ez a KDP self-publishing interfészük, ahol szépen formázott e-könyveket lehet feltölteni a rendszerükbe, amit majd mások jól megvásárolnak (vagy nem) – na itt mindent elfogadnak, kivéve a standard, Amazon-szerszámokkal készült e-könyvet

Menjünk sorban, mi is a hasfájásom (tudom, hogy ez mind a #wpp és #fwp kategóriába esik, de attól még bosszant – akit viszont ne, az nyilván ne bosszantsa magát azzal, hogy engem milyen hülyeségek bosszantanak. Köszi!), és ezt immáron hetek óta hogyan nem akarja érteni a drága Cég.

A Send to Kindle, és a csúnya gonosz hálózat

Történt, hogy az Amazon közzétette a Kindle-tulajok nagy barátját, a Send to Kindle alkalmazást, aminek az a lényege, hogy bármilyen konvertálási listára feltett dokumentum formátumot a mappából el tudunk küldeni a Kindle-re, nem kell email-csatolmányokkal bűvészkedni, vagy konvertálni, és USB-vel átmásolni. Van ennek böngészőbe épülő verziója is, tehát majdnem kánaáni megoldás, én legalábbis sokat használtam, szerettem. Két hete azonban az egyik gépen lévő alkalmazás közölte, hogy nem küld el semmit, mert “Network error occured”, vagyis hálózati hibát detektált. Rendes ember ilyenkor elenged egy cirkalmas szitokáradatot, újra megpróbálja a műveletsort kivitelezni, majd hagyja a fenébe az egészet. Én hülye nekiálltam fórumokat böngészni, blogokat szemlézni, hogy mi lehet a hiba forrása, és persze mi a tuti megoldás. Annyi kiderült, hogy 1) nem vagyok egyedül ezzel a hibával; 2) nem az én rendszeremben van a hiba; 3) az Amazon nem érti, mi a gond. Vannak, akiknek megoldotta a gondját egy furcsa hack (Internet Explorer 9-esben kell megnyitni egy URL-t, majd beüzemelni a Send to Kindle alkalmazást, és így kezdeményezni a küldést…!), nálam ez nem működött, és egyébként is nevetségesnek tartom, hogy ilyennel kelljen szórakozni ahhoz, hogy egy óriáscég apró alkalmazása működjön.

Irány az Ügyfélszolgálat! A világ legjobbja, a mosolygósak, a kedvesek, a gyorsak, a tökéletesek – bár már a válaszukból kiderült, hogy még azt sem tudja a kolléga, hogy pontosan milyen alkalmazásról hebegek. Live chat: hatszor átdobom az ügyfélszolgának a letöltési linket, mert nem tudja, Amazon termékről van szó (!), mire rájön, mi a helyzet, szól, hogy átad egy technikai munkatársnak, aki felhív telefonon. Szuper, végre, hajrá! Csörög is a telefon öt percen belül (!), kedves, (számomra) meghatározhatatlan ázsiai akcentussal beszélő hölgy igyekszik megérteni, mit akarok, de mivel elölről kell kezdenem annak felvázolását, hogy ugye van az Amazon, és annak van egy ilyen terméke, kicsit fáradok. Háromszor megadom neki is a linket, mire rájön, hogy hoppá, ő ezt nem is ismeri, de gyorsan beszél valakivel a technikusok közül, aki képben van. (Eddigre persze már világos volt, hogy nyilván nem a technikusokkal társalgok…) Pár perc várakozás, majd jelzi, ez egy “komoly” probléma, ezért kérnek 24 órát a javításra, emailben értesítenek. Szuper, nem gond, köszi a gyors intézkedést, mindenki boldog.

Egy nappal később tényleg jön az email, amiben kb. ennyi áll: Köszi, hogy kerestél bennünket, elnézést a kellemetlenségért, mindent megoldottunk, tök jó. Gondoltam, mielőtt válaszolok, lecsekkolom, tényleg minden megjavult-e. Hát nem, ugyanúgy nem megy semmi, ugyanaz a hiba, semmi nem változott. Írnék is vissza, hogy hahó, ez itt még nem a nirvána, ne éljétek bele magatokat, továbbra is fennáll az eredeti hiba – csakhogy a levélre nem lehet válaszolni! Ha nagyon akarnám, persze kezdhetném elölről az egész hajcihőt, de itt már elszopogattam a leszarom tablettámat.

KDP és a KindleGenben készült e-könyvek esete

Több módja van annak, hogy egy e-könyvet eljuttassunk az Amazon rendszerébe, a legtöbben nyilván úgy intézik ezt, hogy egy jól formázott Word dokumentumot feltöltenek az erre rendszeresített űrlap segítségével, és rábízzák a Cégre, hogy konvertálja a fájlt, hiszen úgyis ért hozzá. Nyilván járható út, engem speciel idegesít, ha nem én állíthatom be, hogy a könyv egyes részei hogy nézzenek ki, hogy működjön a tartalomjegyzék, a logikai tartalomjegyzék stb. Persze így több az előkészítési fázisban a macera, de legalább úgy jelenik meg a tartalom minden eszközön, ahogy én meghatároztam (vagy amennyire nekem sikerült bekalibrálni – viszont így minden az én hibám, nem kell mást szidni). Az Amazon volt olyan jó, hogy jó néhány formátumot engedélyez a feltöltésnél, többek között (természetesen) a saját mobi-formátumát is. Ez azért jó, mert ezt például kézmívesen elő lehet állítani, ráadásul többféleképpen is, ki hogy szeretné, ki mit preferál, ki mit tud használni.

Jelen esetben egy regény volt soron, amit Wordből szépen exportál az ember HTML-be, azt takarítja, rendbe teszi, és hozzáteszi a stílusokat, képeket, betűtípusokat, amíg olyan nem lesz, mint amilyennek megálmodta, majd amikor már minden kellék (opf, ncx, minden, ami még pluszban kell) szépen, sztenderd módon előállítva rendelkezésre áll, jön az Amazon parancssoros KindleGen alkalmazása, ami ezt becsomagolja, és tökéletes mobi verziót készít belőle. Ha a -verbose parancsot is kiadjuk neki, akkor minden apró részletről tájékoztat, sorra-pozícióra pontosan megmondja azt is, ha valahol hibát észlel. Ha sikerül a konverzió, nincs hiba, akkor vidáman ki is írja, hogy elkészültünk, és tényleg, amit így létrehozunk, azt a Kindle (bármelyik) kezelni is képes. Ilyenkor még a biztonság kedvéért jön egy kis KindlePreviewer ellenőrzés is, ami szintén Amazon találmány, és elvileg arra jó, hogy megmutatja, az egyes Kindle eszközökön és az alkalmazásokon hogy fog megjelenni az általunk kreált e-könyv. (Gyakorlatban persze sok sebből vérzik, de sebaj.) Ha itt is mindent megfelelőnek találunk, már mehet is a feltöltés.

És itt jön a hideg zuhany: bár a KindleGen nem jelzett hibát, és sikeresen lezárta a konverziót, bár minden hozzáférhető Kindle eszközön és alkalmazáson kipróbáltuk (működött), bár a KindlePreviewer is szerette és rendesen működött minden létező megjelenítési módban, az Amazon Kindle Direct Publishing konvertere közli, hogy ezt ő nem fogadja el, mert ez nem egy szabvány mobi fájl! Tetszik érteni: amit az elejétől fogva az Amazon előírásai alapján készítünk elő, majd az Amazon eszközeivel hozzuk létre a hibátlannak és tökéletesen működőképesnek, minden eszközön kompatibilisnek bizonyult e-könyvnek hittünk, elbukik az utolsó próbán, mint egy béna királyfi, mert az Amazon szerint ez nem is mobi…

Jön akkor az Amazon KDP ügyfélszolgálata – nekik csak írni lehet, hát írok. Jön vissza a válasz 24 órán belül, hogy sajnálják, köszi, hogy szóltál, de most ők kérnének egy csomó adatot, hogy megnézzék, hol a bibi. A szokásos operációs rendszer, böngésző adatok mellett olyan nyilvánvaló hülyeségeket is kérnek, mint a hibaoldal, valamint annak képernyőképe: azért hülyeség, mert 1) ajax válasz jön a feltöltésre, tehát a hibaoldal maga a feltöltőoldal; 2) csinálhatok kiscsillió képernyőmentést, azt nem lehet feltölteni az Amazon kontakt űrlapján… Merthogy emailben válaszolni továbbra sem lehet ugye. Így hát ismét űrlapozás, most már novellányi hibaüzenetet küldtem az ügyfélszolgálatnak, de nincsenek illúzióim. Btw, ha valaki esetleg tudja a megoldást (azon túl, hogy töltsem fel Wordben, vagy tegyem zip-file-ba az egészet, ésatöbbi – been there, done that, mondom az utóbbira, de ugye ramaty eredményt hozott ki a drága konverterük, aminek – mellesleg – gondolom, nagyjából ugyanazt kellene csinálnia, mint a KindleGen letölthető változatának), ne legyen rest közölni velem, örülni fogom, esküszöm! A fejleményekről majd beszámolok, ha még épp nem Kafkával egyeztetek a lehetséges további lépések ürügyén.

Standard