blog

Adaptáció: csak a szerző elégedett legyen

Sajnos nem nagyon változik a világ, és milyen furcsa, hogy amit az ember a másik szemére vet olykor, azt nem rest maga is hangoztatni, ha a helyzet úgy hozza. A legújabb Stephen King adaptáció, a számok bűvöletének divatján hullámlovagló 1408 című film kapcsán nyilatkozta a rendező, Mikael Haftstrom, hogy nagyon örül, mert Kingnek tetszik az adaptáció. Állítólag nagyon igyekezett hű lenni a történet “szívéhez és lelkéhez” – ami nagyon megható szöveg, csak oltári hülyeség is egyben. Az meg méginkább, hogy egy adaptáció lényege a szerző elégedettsége kellene, hogy legyen – még ha Stephen Kingről is van szó. Most, hogy éppen ezt a fejezetet berhelem a készülő könyvben, kicsit szíven ütött a dolog…

A film előzetese egyébként tényleg nem rossz, jó kis borzongós mókát ígér John Cusack és Samuel L. Jackson remekelésével – gyorsan ide is biggyesztem. De azért ne mérjünk már kettős mércével: ha egy kritikus ugyanis azt rója fel egy filmnek, hogy nem maradt “hű” az eredeti szöveghez, akkor a film készítői rögtön meg is sértődnek, mondán, hol van itt a művészi kreativitás joga, és miért is kérik számon a filmen a könyvet, mikor a két médium alapvetően összevethetetlen. Ha promócióról van szó, akkor azonban rögtön beszáll a játékba az egyébként könnyen hergelhető filmes népség… Hogy is van ez?

Tudom, hogy fárasztó, de mi lenne, ha elfelejtenénk már a hűség kritika ostobaságait, és megerőltetnénk filmre specializáló agyunkat, hogy arra összpontosítsunk, mit csinál a filmadaptáció az írott szöveggel, és vice versa – így olyan dialógust kezdeményezhetünk a szövegek között, ami hihetetlen produktív lehet, és olyan jelentésrétegeket tárhat fel, amiről esetleg nem is álmodtunk (sőt, akkor jó az értelmezés, ha ilyesmibe torkollik). Ez persze egyelőre utópia, és a fenti példa sajnos arra utal, hogy morcosak lesznek a filmkészítő hölgyek és urak, ha mindenféle hasonlítgatások történnek adaptációjuk kapcsán, de valójában jól felfogott financiális érdekük, hogy beszálljanak a játszmába. Inkább nézzük az előzetest…:

Standard