blog

A YouTube és a független film

A Kultúrparton olvasom, hogy a YouTube olyan új vállalkozásba kezdett, ami nem csupán dicséretes és igen előremutató, de egyenesen kapcsolódik az online archívumok feladatának és jövőjének témaköréhez is, ami ugyebár a 2. NECS konferencia egyik szekciójának témája is volt. A The YouTube Screening Room elnevezésű projekt független filmeket mutat be, mégpedig a videómegosztótól megszokottnál jóval jobb minőségben. Az egész lényege – amiről például Moby is beszél -, hogy bár egy filmkészítő azért hozakodik elő filmjével, hogy minél többekhez eljusson, minél többen lássák, a valóságban rengeteg olyan film készül, amit alig néhányan látnak. Ilyenek például azok a tényleg független filmek, amelyek mögött nem állnak terjesztő cégek vagy stúdiók.

ellentétben azzal, amit a szerzői jogvédők köpönyegében feltűnő jogászok állítanak, óriási üzleti potenciált jelenthet maguknak az alkotóknak, ha bekerülnek…

A YouTube-ot egyébként is sokan az online média archívumok egyik lehetséges, hatékonyan működtethető modelljének gondolják, de ezzel a húzással konkrétan meg is valósítja azt, amiről nemzeti archívumok (a jogdíjak miatt) maximum csak álmodoznak. Tiffany Shlain rendező szerint manapság, a digitális technológiának köszönhetően filmet készíteni kb. egy csipetnyi Hollywood egy csipetnyi punk rock-kal keverve, ami nagyjából magát a vállalkozást is jellemzi. A YouTube Screening Room-jában megjelenő videókat később valószínűleg DVD formában dobják piacra – vagyis (ellentétben azzal, amit a szerzői jogvédők köpönyegében feltűnő jogászok állítanak) óriási üzleti potenciált jelenthet maguknak az alkotóknak, ha bekerülnek. A jelenleg is megtekinthető néhány film között ott van egyébként az Oscar-díj tulajdonos A dán költő is, tehát nem egy gagyi, látszat kezdeményezésről van szó. Bravó!

Standard