blog

A Google és a felsőoktatás

Nem is olyan rég röppent fel a hír, miszerint Magyarországon elsőként a Kodolányi János Főiskola (KJF) és a Google megállapodást kötött a Google Alkalmazások Oktatói csomagjának bevezetésére a főiskola online életére nézvést. Ez már önmagában is előrelépés, nyitás, és nem csak azért, mert a szeptemberben beiratkozó hallgatók már a KJF domain-re kapnak saját emailt (vezeteknev.keresztnev08@kodo.hu – ami felettébb praktikus, hiszen az évfolyamok gyors azonosítását is lehetővé teszi), hanem mert megkönnyíthet és felgyorsíthat egy csomó adminisztratív és oktatási folyamatot. Azon túl, hogy az emailen történő kommunikáció (a különböző Gmail funkcióknak köszönhetően) önmagában is több lehet mint sima emailezgetés, mindenki kihasználhatja a Google Dokumentumok vagy a Google Naptár funkcióinak előnyeit és lehetőségeit, ami már komoly szervezési-adminisztrációs ütőkártya, ha jobban belegondolunk!

Kell ennél hatékonyabb csatorna?

A naptár funkciót egyébként már mindenféle csomag nélkül is használjuk az Amerikanisztika Tanszéken – bár nyilván csak az átlag felhasználói élményben részesül mindenki, aki nem rendelkezik Google fiókkal, hiszen csak magát a naptár funkció nyilvános felületét kapja (persze azt is lehet produktívan használni, de kíváncsi lennék, hányan cuppannak rá az iCal vagy HCalendar finomságokra, hogy saját levelezőjük naptárjába importálják az eseményeket). Ha azonban mindezt a Google Alkalmazások keretében használjuk, akkor hirtelen egy egész szervezet (legyen az egyetemi, kari vagy tanszéki szint) képes pillanatok alatt információt megosztani – ráadásul hihetetlen hatékonyan. Ugyanis ha mondjuk egy vendégelőadó érkezik a jövő héten, akkor elég egy eseményt létrehozni a naptárban, és megosztani, máris mindenkinek ott a naptárjában az összes adat, amiről akár email, akár sms értesítést is kaphat azon nyomban! Kell ennél hatékonyabb csatorna? De akár a levelezővel is lehet esemény meghívót szétküldeni, ami a naptár adatait küldi meghatározott csoportnak körlevélként.

A dokumentumoknál pedig olyan megoldásokat találunk, ami aztán végképp csábító lehet az oktatók számára. Mi lenne, ha nem mindenféle formátumokban, ilyen-olyan dokumentumokban kapnánk meg a szemináriumi esszéket, írásbeli feladatokat, hanem egészen egyszerűen a kedves hallgató a Google Dokumentumokban írná meg, majd amikor készen van, egyszerűen megosztaná az oktatóval? Mennyivel egyszerűbb lenne az élet! Arról nem is beszélve, hogy akár online fogadóórát is létre lehetne hozni, hiszen valós idejű fórumot is lehet nyitni, jól “megcsetelni” a problémákat: lerövidülne és hatékonyabbá válna az eszmecsere, mindenki élete könnyebbé válna.

De más előnye is van az egésznek: lehetne prezentációs anyagokat bemutatni online (vagy későbbi megtekintésre, ismétlésre feltölteni), ahol még távoli kolléga vagy hallgató is jelen lehetne cseten keresztül; de megkockáztatom, hogy az űrlap funkcióval még online vizsgáztatást is pillanatok alatt össze lehetne hozni! Az oktatók is profitálhatnának az egészből, hiszen egy-egy tanszék írásos dolgait a Dokumentumok felületén egyszerre lehetne szerkeszteni, nem kellene negyven verziót küldözgetni emailen; kurzusok meghirdetését a már említett űrlap segítségével egységes formátumban lehetne intézni, ráadásul szépen, egy táblázatba rendezni automatikusan. Akár egy egész konferencia regisztrációs folyamatát is el lehet végezni itt, hiszen az űrlapok (is) beágyazható és emailen küldött formában egyaránt működőképesek.

Mindezen túl mindenki kaphat saját webtárhelyet is, így akár egyéni, akár szemináriumi, akár tanszéki vagy más egységnyi honlapokat is létre lehet hozni, ami megint csak megkönnyíti és felgyorsítja a kommunikációt, értelmes és jól szervezett kapcsolattartást eredményezve, ami valljuk meg, kiemelten fontos szerepet játszik manapság, és igenis egyre inkább ütőkártya a felsőoktatásban is. Mindet összevetve, a KJS lépése példaértékű és követendő példa! Ja, és mondtam már, hogy ingyenes?

Standard