blog

A blog és az oktatás

A napokban a [radio e] Blogroll című műsorába invitáltak, (ami március 19-én fog realizálódni) hogy a blog és az oktatás lehetséges kapcsolatáról beszélgessünk. Már írtam néhány ötletet ezzel kapcsolatban korábban (”To Blog or Not to Blog?“; “Oktatói blogok“), de most – szinte varázsütésre – a The Blog Herald ismét foglalkozik a témával, ami azt bizonyítja, hogy mégiscsak erre halad a világ. Olyannyira, hogy a cikk szerzője, Lorelle VanFossen egyenesen arról beszél, hogy az oktatás jövője maga a blog. Én személy szerint ezt egy kicsit eltúlzottnak gondolom, de Lorelle-nek abban mindenképpen igaza van, hogy a blog szerepe jóval nagyobb és gazdagabb lehet, mint puszta egyoldalú információáramlás (oktató => hallgató). Ott van mindjárt a megjegyzések lehetősége, amely egy-egy bejegyzéshez rendelve mintegy tematikus mini-fórumként is működtethető: a reakciók visszakövethetőek, egymásra utalhatnak, stb., egy aktív megbeszélést hozva létre ezáltal.

De nem pusztán ennyi a jövő. Lorelle megemlíti, hogy akár távoktatásban is hasznát vehetjük a blognak: elősegítheti – persze megfelelő használat esetén – az otthoni tanulást, interaktívvá teheti a csapatmunkát egy-egy szeminárium esetén, plusz feladatokhoz nyújthat segítséget, és a kutatásokhoz is támpontot adhat. Arról nem is beszélve, hogy maguk az oktatók is profitálhatnak a blogolásból: egyrészt saját maguk alakíthatják webes megjelenésüket (ami ma már talán nem is olyan elhanyagolandó kérdés), másrészt más, akár külföldi oktatói blogokkal is együttműködést alakíthatnak ki, ami mondjuk elindíthat és segíthet kutatási projekteket is, vagy egyszerűen csak a tapasztalatcserét indukálhat (ez sem jön azért rosszul). (Csak mellesleg jegyzem meg, hogy mifelénk, az Amerikanisztika tanszéken az enyémen kívül már három blog indult el!)

Hogy ne legyen olyan egyoldalú a téma, a hallgatók is beléphetnek a blogszférába – erről írtam korábban is: rengeteg mód létezik arra, hogy a blogfelületet aktív kutatási központtá alakítsuk. Ezen felül egy adott téma iránt érdeklődőket közösséggé is alakíthat – mint tudjuk, szoftverek fejlesztésénél bevált forma a blog-közösség (lásd pl. a már egészen jól bejáratott WordPress Magyarország blogot illetve fórumot). Ráadásul a bejegyzések írása nagyjából olyan, mintha kisebb prezentációkat hoznánk létre: odafigyelést, strukturálást, kutatást igényel – talán nem is jön rosszul a kurzusokra, feladatokra, irományokra való készülés közepette…

Vannak persze már oktatási blogra szakosodott ingyenes szolgáltatók is – ha valakit esetleg éppen az tartana vissza, hogy nem szeretne a saját kiépítéssel bajlódni (bár ahogy egyre többet foglalkozik valaki a blogjával, általában szűkössé válik az egységes funkciókínálat és a bővítés lehetőségének hiánya az ilyen rendszereken, és előbb-utóbb legtöbben saját igényeiknek megfelelő blogot óhajtanak). Ott van mindjárt az Edublogs.org, ahol bárki vígan regisztrálhat, és indíthat oktatási témájú blogot – például miért ne hoznánk létre mindjárt kurzusblogokat? Kitűnően lehet aktivizálni a hallgatókat is: be kell őket szerzőként engedni, és mindjárt kész is a sokszínű fórum! Ha felsőoktatásra specializálódó blogközösségben éreznénk igazán jól magunkat, akkor pedig irány az uniblogs.org, és már építhetjük is a blogot – és vele együtt a nemzetközi kapcsolatokat. (Csak zárójelben jegyezném meg: mindkettő WordPress MU alapon működik szerencsére 🙂 .)

Ha jobban belegondolunk, a blog olyan eszköz, amelyben végtelen sok lehetőség rejlik az oktatásban történő felhasználásra – eleddig többnyire kihasználatlanul. Olcsó, hatékony, aktivizál, közösséget épít – mi kell még?! Előre a blogszférába, oktatók és hallgatók!

Standard

A blog és az oktatás” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Az az izgalmas, hogy arra a bizonyos szegedi kurzuson Doransky lesz az egyik vendégelőadó.
    Zoli, szívesen látunk azon az órán! (ördögök és részletek egyéb csatornákon – keress minket…)

Hozzászólások lezárva.